Kazachse reclame met naakte stewardessen zorgt voor #ophef

Veel mensen vonden de reclame seksistisch. De topman van het bedrijf dat het spotje liet maken verweert zich.

Still uit de omstreden reclame

In een poging verkoopcijfers een vlucht te laten nemen, kwam de Kazachse vliegticketverkoopsite Chocotravel op de proppen met een beproefd doch niet origineel recept voor hun reclame: vrouwelijk naakt. In de reclame zijn stewardessen te zien die behalve een das en een hoed niets aanhebben. Op internet werd het spotje al rap bekritiseerd vanwege seksisme.

De reclame:

Behalve het vrouwelijk naakt is ook te zien hoe een van de stewardessen een kusje naar de camera maakt. “Dit is seksisme van het reinste soort”, schrijft YouTube-gebruiker X_Andrew_x. “In een beschaafde wereld zou een bedrijf na zo’n actie failliet gaan. Ik hoop dat dit gebeurt!” Een ander noemt de reclame “een belediging voor het beroep [van stewardess]“.

Anderen nemen het juist op voor de makers en zeggen dat het goed is dat dit kan in een conservatief land als Kazachstan. Sommigen verwijten klagers preutsheid. Kritische internetters zeggen hierop dat een dergelijke reclame in geen enkel land, conservatief of niet, een positieve ontwikkeling is.

Reactie Chocotravel

Chocotravel-topman Nikolaj Mazentsov zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. Hij ontkent in een Facebook-post dat er sprake is van seksisme:

“De video is zeker gedurfd en schokkend, maar we wilden niemand kwetsen, dus sorry als dat is gebeurd. De reclame toont evenveel als te zien is op het strand of bij het zwembad. Je hebt toch ook niets tegen meisjes in korte rokjes of mensen in badkleding?”

Mazenstov sluit zijn post op triomfantelijke toon af met een opmerking dat de reclame in ieder geval zijn doel bereikt: aandacht genereren. Om aantijgingen van seksisme tegen te gaan wijst de topman erop dat er ook een reclame met schaars geklede mannen is:

Eind goed, al goed? Niet echt. Na het wijzen op het tweede filmpje kwam het volgende kritiekpunt: terwijl de vrouwenreclame stewardessen bevatte, waren de acteurs in het mannenspotje “gekleed” als piloten. Alsnog geen gelijke behandeling, dus.