De Gay Pride is meer gay dan ooit

Ingezonden brief

ANP / BAS CZERWINSKI

In 1996 bedachten we de formule voor de Amsterdam Pride: een opvallende unieke parade, een inhoudelijk feestje, met versierde boten door de historische binnenstad. Een laagdrempelig feestje, zonder hekken en zonder dat je er als bezoeker voor hoeft te betalen. Het is ons cadeautje vanuit de gay community aan hetero Amsterdam.

En ja, ook het bedrijfsleven doet mee (Linda Duits en Sidney Smeets: De Gay Pride is niet meer gay, 2/8), onder meer omdat in alle bedrijven hetero en gay samenwerken en -leven. Het bedrijfsleven sponsort bovendien de enorme kosten van dit mega-evenement, kosten die we samen opbrengen. Feitelijk is het zo dat juist de overheid en het bedrijfsleven dit mega-evenement mogelijk maken.

Als initiatiefnemers van de Amsterdam Pride zijn we ongelooflijk trots op de organisatie van de 22ste Amsterdam Pride. Het evenement is diverser dan het ooit is geweest. Ieder jaar wordt een letter toegevoegd aan ‘LGBTQI’. In 1996 hadden we nog maar twee de L en H, van lesbisch en homo.

Dit regenboogevenement is het grootste emancipatie-evenement van Nederland, en dat is het al 22 jaar. Er is in Nederland geen evenement waar zoveel over diversiteit en emancipatie wordt gepraat. Geen mediagenieker evenement dan de Amsterdam Pride. De diversiteit spat ervanaf. Het vieren van de diversiteit en emancipatie doe je samen, alleen dan slaagt het kennen van elkaar en het leren van elkaar.

Het thema van Pride 2017: „This is my Pride.”

Het motto: iedereen heeft het recht om te zijn wie je bent en te houden van wie je wilt. Dit geldt voor ons allemaal: hetero’s, de regenbooggemeenschap, en ja, ook voor politici en het bedrijfsleven – ook zij zijn trots op onze Pride.

, en initiatiefnemers en founding fathers Amsterdam Pride