Pride is ook voor mensen aan de kant

Foto ANP

Op 1 augustus schreven Linda Duits en Sidney Smeets in hun opiniestuk De Gay Pride is niet meer gay dat de – inmiddels – Pride zijn originele karakter verloren heeft, omdat organisaties het evenement gebruiken als podium voor zelfpromotie. Het is een waar stuk, maar het wringt ook. De schrijvers wijzen op de boten die deelnamen aan de Gay Pride 2016: de helft daarvan „was van overheden en bedrijven waar niks gays aan is”. Stel dat je homoseksueel bent en bij Defensie werkt. En ‘jullie’ boot vaart mee. Zelfpromotie van je organisatie of niet, trots kun jij wel degelijk zijn, waar je ook bent. Trots kun je ook stiekem zijn. Bijvoorbeeld als postbode die nog in de kast zit maar wél op de PostNL-boot meedanst. Zelfpromotie of niet, trots mag je zijn. Of denk eens aan Joachim, een jongeman die voor zover ik weet alleen in mijn hoofd bestaat. Hij is marketeer bij Adidas. Hij wist het nooit zeker, tot bij de Pride Amsterdam: dansend op het dek ziet hij de mooiste man ter wereld aan de kant staan. De rest is – hypothetisch – geschiedenis. Op Joachim ben ik misschien wel het meest trots.