ProRail belooft minder storingen Schipholtunnel

Eerder werden treinen bij een brand- of rookmelding meteen geschrapt. Vanaf nu wordt eerst onderzocht of het geen loos alarm betreft.

Foto Rein van Zanen/ANP

Brand- of rookmeldingen in de Schipholtunnel moeten voortaan minder vaak leiden tot het schrappen van treinen en langdurige afsluiting van de tunnel. Een nieuw opgetuigd team van spoorbeheerder ProRail onderzoekt eerst of er niet sprake is van loos alarm. Een simpele maatregel, waar volgens ProRail-topman Pier Eringa een “cultuurverandering” voor nodig was.

In 2015 werden de vier tunnels van de Schipholtunnel twaalf keer afgesloten na een alarmmelding, blijkt uit cijfers van ProRail. Vorig jaar gebeurde dat acht keer en dit jaar tot nu toe drie keer. Dat leidde tot geschrapte treinen en vertraging in het hele land, terwijl het uiteindelijk vaak bleek te gaan om loos alarm. Rondzwervend vuil was bijvoorbeeld de boosdoener, of remmen die zorgden voor rookontwikkeling.

Uit de dienstregeling

Een nieuwe werkwijze van ProRail moet een einde maken aan dit soort situaties. De spoorbeheerder heeft sinds kort, op alle momenten van de week, een speciaal team in de buurt van Schiphol. Deze medewerkers gaan bij een brand- of rookmelding in de Schipholtunnel direct die kant op, om zo snel mogelijk te controleren wat er aan de hand is en eventuele problemen op te lossen.

In de tussentijd kunnen treinen de tunnel niet gebruiken, maar worden treinen op weg naar de tunnel niet direct uit de dienstregeling gehaald. Eerder gebeurde dit wel. Daardoor kon het voorkomen dat een trein op weg naar de tunnel al bij Amersfoort werd geschrapt, terwijl er uiteindelijk niets aan de hand was.

25 minuten

Per uur rijden er zo’n vijftig treinen door de Schipholtunnel. Na een brand- of rookmelding duurde het volgens ProRail gemiddeld 3,5 uur voordat de dienstregeling weer normaal was. De spoorbeheerder wil voortaan dus sneller achterhalen of er wel écht iets aan de hand is in de tunnel.

Als binnen 25 minuten blijkt dat er sprake is van loos alarm, dan maken de treinen op weg naar de tunnel weer meer vaart en komen ze hoogstens met een kleine vertraging aan op Schiphol, meldt ProRail.

Cultuurverandering

De procedure is in overleg met onder meer de brandweer aangepast. Daar was wel een “cultuurverandering” voor nodig, zegt ProRail-topman Pier Eringa. Volgens hem voelde geen van de verschillende betrokken partijen zich voldoende aangesproken om de problemen aan te pakken. “Er werd te vaak van uitgegaan dat een collega het wel checkte”, zegt Eringa. “Vakantiegangers en personeel van de luchthaven moeten niet bang hoeven zijn dat zij vanwege een loos alarm stranden.”

Stofzuigen

ProRail meldt dat de afgelopen jaren verschillende maatregelen zijn genomen om het aantal brand- en rookmeldingen in de Schipholtunnel te verminderen. Zo wordt de tunnel regelmatig gestofzuigd, om te voorkomen dat het rondwaaiend stof voor storingen zorgt.