Op het ooit zo voorname Fifth Avenue is de bubbel gebarsten

New York

Ook de chique winkelstraat Fifth Avenue in hartje New York lijdt onder online winkelen. Eenzesde van de panden staat er leeg.

Etalage van een leeg winkelpand op Fifth Avenue. Foto’s AFP

Fifth Avenue op Manhattan is een magische plek. Op een kleine kilometer straat, tussen East 49th Street en East 60st Street, vind je de duurste en meest prestigieuze winkels in de wereld: Bvlgari, Bergdorf Goodman, Versace en Tiffany’s & Co. Het is een stukje New York dat iedereen ter wereld kent uit films als Breakfast at Tiffany’s, Home Alone 2 en Big. De bijna zestig miljoen toeristen die jaarlijks de stad bezoeken, zoeken ’s zomers in de winkels verkoeling. In de winter kijken ze hun ogen uit bij de betoverende kerstversiering in de etalages.

De sluiting van de Ralph Lauren Polo Store in april prikte de magische illusie van Fifth Avenue door. Ook hier blijken winkels dus niet immuun voor de aardschokken die e-commerce veroorzaakt in de retailwereld. Kledingmerk Ralph Lauren tekende in 2013 een zestienjarig huurcontract ter waarde van 400 miljoen (341 miljoen euro) dollar voor de prestigieuze locatie. „Ik ken geen bedrijf dat na zo’n korte tijd met zo’n lang huurcontract Fifth Avenue weer verlaat”, zei de geschrokken voorzitter van de winkeliersvereniging Fifth Avenue Business Improvement District tegenover de New York Post als reactie op de sluiting.

In New York experimenteren kledingwinkels met interactieve pashokjes. Lees ook: Het pashokje winkelt met je mee

„De sluiting van dit vlaggenschip was een belangrijk waarschuwingssignaal”, vertelt voorzitter en eigenaar Chris Okada van New Yorks vastgoedadvies- en investeringsfirma Okada & Company. „We hebben het hier over Ralph fucking Lauren.” Het Amerikaanse luxekledingmerk geniet wereldwijd immense naamsbekendheid. „Als je een winkel op Fifth Avenue hebt, is dat een signaal naar de wereld: wij hebben het gemaakt.” Een sluiting betekent dat er iets goed mis is.

Juwelierszaak op Fifth Avenue die gaat sluiten; winkel van Ralph Lauren die inmiddels dicht is.
Foto’s Getty Images

Zelfs grote namen twijfelen

De sluiting van de hypermoderne winkel van Ralph Lauren maakte deel uit van een reorganisatie die de kwakkelende retailer 140 miljoen dollar moest besparen. Volgens Okada bewijst het vertrek van de winkel dat de huurprijzen op Fifth Avenue eindelijk een plafond bereikt hebben: zelfs grote namen twijfelen of ze er nog een winkel willen openen.

Tijdens de financiële crisis kochten investeerders voor een prikkie vastgoed in de chique straat, legt hij uit. „En elk jaar verhoogden zij de huurprijzen met zo’n 20 procent. Dat ging tot vorig jaar goed. De huurbubbel is gebarsten.” Volgens de laatste cijfers van The Real Estate Board of New York is 3.000 dollar per vierkante meter momenteel de gemiddelde maandelijkse huurprijs voor winkelruimte op Fifth Avenue.

Het vertrek van de Ralph Lauren Polo Store was er een in een lange rij winkels die de afgelopen jaren druppelsgewijs, maar niet onopgemerkt, de prestigieuze winkelstraat verlieten. Onder andere kledingwinkels Kenneth Cole, Juicy en H&M sloten hun flagship stores. Tegenover vastgoedmagazine The Real Deal spreken vastgoedinvesteerders van een „bloedbad” op Fifth Avenue. Eind 2015 viel het voorlaatste grote symbolische slachtoffer. De oudste speelgoedwinkel van Amerika, FAO Schwarz, bekend van de pianoscène uit de film Big met Tom Hanks, sloot de deuren. Lange tijd stond het pand leeg, de ramen afgeplakt. Nu huist de Apple Store er tijdelijk, terwijl hun winkel tussen 58th en 59th Street gerenoveerd wordt.

Fifth Avenue, New York. Zoom in of uit en beweeg met de muis voor de namen van bestaande en verdwenen winkels.

Volgens cijfers van vastgoedfirma Cushman & Wakefield stond in het eerste kwartaal van 2017 een op de zes winkels op Fifth Avenue leeg, bijna een verdriedubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. En dat is duidelijk te zien. Een wandeling vanaf Bryant Park ter hoogte van 42nd Street tot aan Central Park (59th Street) toont een opeenvolging van winkelpuien die in de steigers staan. Op grote doeken aan de panden wordt de lege winkelruimte aangeboden.

Geduldig wachten tot iemand hapt

Op nationaal niveau is de winkelleegstand volgens vastgoedonderzoeksfirma Reis een stuk lager dan op Fifth Avenue: 10 procent. Maar de lokroep van Fifth Avenue is moeilijk te weerstaan, weten ook vastgoedeigenaren die hun huurprijzen dan ook niet verlagen. Ze wachten geduldig af tot er iemand hapt.

Het verschil in leegstand tussen Fifth Avenue en de rest van de VS is deels te verklaren door het afkoelen van de retailmarkt, legt vicevoorzitter Andrew Goldberg van de Amerikaanse vastgoedfirma CBRE Group uit. Terwijl e-commerce groeit, dalen uitgaven in winkels. „Mensen kopen gewoon minder in de winkelstraten momenteel.”

Met het sluiten van de 153 jaar oude speelgoedwinkel FAO Schwarz is New York een bezienswaardigheid en een beetje van zichzelf kwijt. Lees ook: Het paradijs is gesloten

Daarnaast zorgden de verkiezing van Donald Trump tot president en het constante juridische getouwtrek over inreisverboden voor minder toeristen. Dit jaar daalt het aantal bezoekers van New York naar verwachting met twee miljoen.

Ook de vele demonstraties en de strenge beveiliging van Trump Tower, op de hoek van Fifth Avenue en 56th Street, ontsierden de chique winkelstraat. „Dit zal een korte tijd invloed hebben gehad op het winkelgebied”, denkt Goldberg. „Maar nu de hele familie in Washington zit, zal alles weer normaliseren op dit stukje Fifth Avenue.” Toeristen maken onder het oog van zwaarbewapende agenten een snelle selfie, maar duiken niet meer de Abercrombie & Fitch in aan de overkant.

Het is nog maar de vraag of Fifth Avenue weer zijn glans terug kan krijgen. Zelfs het grote succesverhaal van de winkelstraat, de Apple Store – waar optimisten graag naar wijzen als er gepraat wordt over de deprimerende staat van de retailsector – heeft te maken met sterk teruglopende verkoopcijfers. En activistische beleggers azen op een verkoop van het iconische hoekpand van retailer Saks on Fifth Avenue, omdat het vastgoed meer waard is dan het eigenlijke bedrijf.