Recensie

Autoporno van de bovenste plank

Actie

Twee broers, een gewaagde diefstal, vintage auto’s en nog meer actie. Klinkt bekend? In ‘Overdrive’ zijn inderdaad vooral de clichés in overdrive.

Scott Eastwood in Overdrive.

Andrew (Scott Eastwood) en Garrett (Freddie Thorp), zijn „brothers from another mother” en werken als autodieven in Zuid-Frankrijk. Na een gewaagde autodiefstal wordt het kibbelende duo opgepakt door een pissige maffiabaas uit Marseille, wiens Bugatti zij zojuist stalen. Hij eist van de broers dat zij van zijn levensgevaarlijke Duitse rivaal een zeldzame Ferrari uit diens zwaar beveiligde garage jatten.

Wat volgt is autoporno van de bovenste plank. De camera glijdt verlekkerd langs allerlei vintage auto’s en twee aantrekkelijke Françaises fungeren als een soort pitspoezen: Andrews vriendin Stephanie en dievegge Devin op wie Garrett een oogje krijgt. Om de beschuldiging van seksisme voor te zijn, krijgen die twee ook iets te doen zodat ze meer zijn dan eye candy.

Als er iets in overdrive is in Overdrive, zijn het de clichés. Het is een vermenging van de Fast & Furious-franchise – de scenaristen schreven eerder 2 Fast 2 Furious (2003) – en de heist-film. Omdat hoofdrolspeler Scott Eastwood enorm op zijn vader Clint lijkt in diens jonge jaren, zien we tot twee keer toe een extreme close-up van Scotts samengeknepen ogen: een verwijzing naar de spaghettiwesterns van Sergio Leone met Clint. Geinig, maar de film wordt er niet beter van.