Stille dood van een iconische gadget

de iPod (2001-2017)

Apple staakt het maken van iPods. De muziekspeler redde Apple, veranderde de muziekbranche radicaal, en vormde de basis voor de smartphone.

Steve Jobs presenteert een nieuwe, veelkleurige versie van de iPod in 2005. Foto Getty

Dapper heeft de muziekspeler het nog een paar jaar uitgehouden. Maar nu is het dan toch zover: de iPod is niet meer. Apple maakte donderdag bekend dat het bedrijf stopt met de productie van de iPod Nano en Shuffle. De modellen zijn inmiddels verdwenen uit Apples onlinewinkel.

De beslissing van Apple betekent de stille dood van een van de meest iconische gadgets van deze eeuw. Eén model, de iPod Touch, blijft voorlopig nog te koop, maar dat is feitelijk een kleine tablet of smartphone zonder belfunctie.

De Nano en de Shuffle waren de laatste twee iPods in de geest van de oorspronkelijke versie uit 2001. Apparaten zonder apps, camera en internet, die voor maar één ding bedoeld waren: muziek afspelen.

Vóór de iPod waren er al digitale muziekspelers. Maar het was de iPod die met zijn elegante design en gebruiksvriendelijke iTunes-software de muziekindustrie volledig heeft veranderd. Met het apparaat speelde Apple slim in op de populariteit van mp3-diensten als Napster en het digitaal luisteren van ‘losse’ liedjes en niet langer complete albums. Bovendien zorgde de iPod voor de doorbraak van de iPhone, en zo in breder verband, de smartphone.

Lompe discman

Wie rond de eeuwwisseling op straat naar muziek wilde luisteren, moest zich behelpen met een apparaat als de discman. Lomp, weinig gebruiksvriendelijk, en één cd tegelijk bevattend. De iPod was een enorme revolutie in draagbare muziek. „Op dit apparaatje staan duizend liedjes”, orakelde Steve Jobs in oktober 2001 tijdens de presentatie van de eerste iPod-generatie. „En hij past zo in mijn broekzak.”

De iPod – die onder grote druk van Jobs in negen maanden na de aankondiging van Apples jukeboxsoftware iTunes in maart 2001 was ontwikkeld – werd een enorm verkoopsucces. De muziekspeler, eerst in één witte versie verkrijgbaar, later ook in compactere en kleurrijkere uitgaven, ging honderden miljoenen keren over de toonbank.

Op het hoogtepunt in 2008 verkocht Apple voor bijna 7 miljard euro aan iPods. Dat was mede te danken aan de opvallende reclames waarmee Jobs en de zijnen de muziekspeler aanprezen. En aan de samenwerking die Apple sloot met grote artiesten. Denk bijvoorbeeld aan de speciale U2-iPod.

Apple, dat in de jaren negentig op sterven na dood was, werd dankzij de iPod weer een florerende onderneming. Het bedrijf uit Cupertino, Californië, heeft nu een beurswaarde van circa 800 miljard dollar (ruim 680 miljard euro). Na de iPod kwam Apple met de iPhone en de iPad, die nog veel meer geld opleverden. De belangrijkste troef van die apparaten was, net als bij de iPod, hun simpele, intuïtieve besturing.

De iPhone stond aan de basis van de smartphone die de wereld inmiddels heeft veroverd – en zo ironisch genoeg ook aan het einde van de iPod. De iPhone heeft een muziek-app, met alle functionaliteit van een iPod. Wie gaat er dan nog met twee apparaten rondlopen?

De opkomst van streamingdiensten als Spotify was een nieuwe nagel aan de doodskist van de iPod. Met het eigen Apple Music heeft het bedrijf nog geen succesvol antwoord weten te vinden op de transitie van downloaden naar streamen.

Handel op eBay

De verkoop van losse muziekspelers als de iPod stortten in. Apple besloot in 2014 al de erfgenaam van de originele iPod, inmiddels omgedoopt tot iPod Classic, om zeep te helpen. De omzet uit de iPod-tak was de laatste jaren zo gering, dat hij in jaarverslagen onder de noemer ‘overige apparaten’ belandde. Het was een kwestie van tijd voor de resterende iPods ook uit de schappen zouden verdwijnen.

Trouwe iPod-fans hebben één laatste toevluchtsoord: op veilingwebsite eBay is een levendige handel ontstaan in gereviseerde iPod Classics. Voor krap 150 euro ben je de eigenaar van een exemplaar met een nieuwe batterij en een harde schijf van 80GB. Tienduizenden liedjes, zo in je broekzak.