Ov-bedrijven waarschuwen voor tekort aan buschauffeurs

Vervoersbedrijven komen in de knel door de pensionering van een groot aantal buschauffeurs. In de komende jaren zouden buslijnen uit kunnen vallen.

Beeld ter illustratie Foto: ANP/Remko de Waal

Ov-bedrijven zijn bang voor de uitval van buslijnen door een tekort aan chauffeurs. Volgens onderzoek van de NOS zullen de komende tien jaar 40 tot 50 procent van de buschauffeurs van Connexxion en Arriva met pensioen gaan, de aanwas van jongeren blijkt te klein dit gat te vullen. Ook kleinere vervoerders als GVB en Syntus verwachten dat de vergrijzing onder buschauffeurs problemen zal opleveren.

Bijna alle grote ov-bedrijven kampen met hetzelfde probleem: de gemiddelde leeftijd van buschauffeurs ligt boven de vijftig. Nu deze groep met pensioen gaat, zal de instroom van jonger personeel vergroot moeten worden. Maar deze groep blijkt moeilijk te enthousiasmeren.

Mogelijk uitvallen buslijnen

Connexxion, met 5.500 chauffeurs de grootste vervoerder, voorziet in de nabije toekomst al problemen. “Binnen twee à drie jaar zal er een ernstig tekort aan chauffeurs zijn, dan zullen er buslijnen uit kunnen vallen,” vertelt personeelsmanager Colin Breel. “42 procent van onze chauffeurs gaat binnen tien jaar met pensioen. We hebben zelfs vestigingen waarbij meer dan 70% van de chauffeurs boven de 50 is.”

Bij concurrent Arriva, met ruim vierduizend buschauffeurs, zullen de bussen in elk geval nog drie jaar blijven rijden. “Maar we moeten wel aan de bak. Binnen tien jaar zal 40 procent van onze chauffeurs met pensioen gaan,” vertelt woordvoerder Joyce de Vries.

Imago

Het imago van het beroep buschauffeur lijkt een van de knelpunten te zijn. Volgens de directeur van uitzendbureau Consolid zou een grote imagocampagne kunnen helpen. Breel en De Vries herkennen dit probleem. De Vries:

“Toen ik jong was, was ik ook huiverig om bij een openbaar vervoersbedrijf te gaan werken, ik vroeg me af of het wel spannend zou zijn. Maar ik heb geen dag spijt gehad.”

Bij Arriva liggen de grootste knelpunten in Zuid-Holland, Brabant en Limburg, hier wonen de meeste chauffeurs die binnenkort met pensioen gaan. In dit gebied is Arriva actief bezig jonge chauffeurs op te leiden. Connexxion voorziet de grootste problemen in de hoofdstad. Vanwege de grote uitstroom in combinatie met een uitbreiding van het openbaar vervoer in Amsterdam, is het lastig om de chauffeursstoelen te vullen.

Maatregelen

Drie jaar geleden werd de vergrijzing onder buschauffeurs al opgemerkt. Hierna zette de overheid eind 2014 20 miljoen euro in om het tekort tegen te gaan. Ook verlaagde zij de minimumleeftijd voor chauffeur van 21 naar 18 jaar. Hierdoor kunnen mbo-studenten na hun opleiding gelijk aan het werk als chauffeur.

Zowel Arriva als Connexxion doen onderzoek om te ontdekken hoe ze jongeren aan kunnen trekken. Door onder meer de inzet van moderne, elektrische bussen en door samenwerking met ROC’s proberen zij jeugdigen enthousiast te maken.