Heineken maakt mondiaal sterk half jaar door

Ook in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa werd weer meer bier verkocht, na een krimp in 2016.

Foto Eric Gaillard/Reuters

Heineken heeft vooral dankzij stijgende verkopen in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa goede halfjaarcijfers kunnen presenteren. Zowel de winst als de omzet namen in de eerste helft van 2017 toe, zo maakte de bierfabrikant maandag bekend. In de laatste drie regio’s was vorig jaar nog sprake van een krimp.

Het afgelopen half jaar steeg het afzetvolume met 2,6 procent, terwijl de omzet met 5,7 procent groeide naar bijna 10,5 miljard euro. De winst maakte zoals verwacht een forse stijging door: de aangepaste winst klom met 6 procent naar ruim 1 miljard euro, de gerapporteerde nettowinst met 48,6 procent naar 871 miljoen. Dit is te danken aan het afschrijven op bedrijfsactiviteiten in Congo ter waarde van 233 miljoen in 2016. Het bedrijfsresultaat groeide met 5,9 procent naar 1,8 miljard.

Sterk tweede kwartaal

Volgens Heineken zorgden onder meer de timing van Pasen - dat dit jaar niet in het eerste, maar het tweede kwartaal viel - en het vroege Vietnamese Nieuwjaar voor tegenvallende cijfers in het eerste kwartaal. Ook leverde het fraaie lenteweer in Europa een bijdrage aan de goede resultaten in het tweede kwartaal. Toen werd in elke regio een groei doorgemaakt. Topman Jean-François van Boxmeer is tevreden:

“We hebben sterke resultaten laten zien in het eerste halfjaar, alle vier de regio’s hebben positief bijgedragen aan de groei in afzet, opbrengsten en bedrijfsresultaat.”

Voor heel 2017 gaat Heineken uit van een verdere groei in omzet en winst, hoewel rekening wordt gehouden met mondiale economische omstandigheden en drukkende effecten van de wisselkoers.