Heineken in gesprek over tequila-dispuut

Desperados

Einde gloort voor ruzie tussen Heineken en Mexico over tequila flavored Desperados.

Van de blauwe agave wordt tequila gemaakt. Foto Susana Gonzalez/Bloomberg

Het tequiladispuut tussen Heineken en Mexico komt wellicht „de komende maanden” ten einde. Heineken-topman Jean-François van Boxmeer zei maandag in een toelichting op de halfjaarcijfers, dat de brouwer gesprekken voert met de Mexicaanse regering en de Mexicaanse organisatie voor tequilaproducten (CRT).

De onenigheid over de bekende Mexicaanse sterkedrank ontstond door Heinekens biermerk Desperados. Volgens de CRT zet Heineken ‘tequila’ op de fles, terwijl het bier dat helemaal niet bevat. In juni dreigde de CRT daarom met juridische stappen tegen de brouwer. „Of ze halen het woord eraf, of ze stoppen er wat tequila in”, zei CRT-directeur Ramón González tegen zakenkrant Financial Times. Bij een weigering zou de organisatie „geen andere keuze” hebben dat een rechtszaak aanspannen.

Volgens Heineken is Desperados tequila flavored: op smaak gebracht met tequila-aroma. „Het is geen mix van tequila en bier”, zegt Van Boxmeer. Maar het extract, zegt hij, wordt wel degelijk van tequila gemaakt.

Hoewel het van oorsprong Franse Desperados al ruim twintig jaar te koop is, liep het tequilaconflict recentelijk hoog op. Volgens de Financial Times schrok de CRT tot nu toe terug voor stappen vanwege de hoge kosten van een internationale rechtszaak

Van Boxmeer noemt iets anders. „Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat Mexico met de Europese Unie onderhandelt over een vrijhandelsakkoord.” De EU, zegt hij, maakt zich sterk voor beschermde streekproducten als champagne, cognac, maar ook de Spaanse kaas manchego. „In Mexico, een Spaanstalig land, heet alles queso manchego. Maar dat is het natuurlijk niet echt.”

Tequila heeft een vergelijkbare beschermde status. „En nu zeggen de Mexicanen: ‘Ja, tequila wordt ook te pas en te onpas gebruikt door Europeanen.’”

De topman zegt begrip te hebben voor het standpunt van de tequilaproducenten. Er zijn, volgens berekeningen van Heineken, 130 Europese merken die op welke manier dan ook iets met tequila doen. Van Boxmeer: „Er zijn er daar heel weinig bij die echt een beetje tequila gebruiken, hoor. En ik begrijp ook waarom ze ons aanspreken, want als wij een regeling vinden, dan moet de rest wel volgen.”

Over mogelijke uitkomsten wil Van Boxmeer niet speculeren, wel zegt hij: „In de komende maanden gaan wij, denk ik, een oplossing vinden.”