TMG dieper in het rood door minder advertenties

Sinds juli heeft Mediahuis een meerderheid van de aandelen. Later dit jaar volgen plannen om TMG weer rendabel te maken.

Foto Koen van Weel/ANP

De omzet van de Telegraaf Media Groep (TMG) is in de eerste helft van 2017 afgenomen met 9,3 procent, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het mediabedrijf, waar onder meer De Telegraaf onder valt. Het brutoverlies nam toe van 1,6 naar 6,1 miljoen euro.

Volgens TMG komen de slechte cijfers voornamelijk door dalende inkomsten uit advertentieverkoop. In totaal namen de inkomsten uit advertenties met 21,3 procent af. Voor een deel komt dat omdat TMG stopte met het lokale platform Dichtbij.nl en “het deels staken van activiteiten in Rotterdam/Utrecht en de verkoop van de huis-aan-huisbladen per 1 juni”. Als dat echter niet wordt meegerekend is de daling van de advertentieopbrengst alsnog 19,2 procent.

De kosten van TMG daalden daarentegen ook, van 173,5 van naar 162,1 miljoen euro. Dat kwam onder meer door verlaagde personeelslasten als gevolg van een reorganisatie. De kosten van die reorganisatie bedroegen dan wel weer 3,7 miljoen euro. TMG was ruim 8 miljoen euro kwijt aan advies- en proceskosten in de overnamestrijd met Mediahuis en Talpa.

Mediahuis

Sinds 2 juli bezit het Mediahuis, ook eigenaar van NRC, met ruim 64 procent een meerderheid van de aandelen van TMG. Marc van Geel werd aangesteld als topman en Koos Boot als financieel topman. Aan hen de taak om van TMG weer een winstgevend bedrijf te maken.

Een eerste stap daartoe was de verkoop van Keesing, dat puzzelboekjes uitgeeft. De resultaten van Keesing zijn in de halfjaarcijfers daarom buiten beschouwing gelaten. Voor 150 miljoen euro wordt Keesing verkocht, al behoudt TMG een minderheidsaandeel van 30 procent. Met de opbrengst kan TMG leningen aflossen om meer ruimte te krijgen om te investeren in innovatie.

Zo lanceerde De Telegraaf dit voorjaar het nieuwe videoplatform Telegraaf VNDG. De aanloopkosten daarvan bedroegen in de eerste helft van 2017 5 miljoen euro. Later dit jaar volgen meer plannen, aldus een persverklaring:

“TMG en Mediahuis bouwen nu samen aan een mediabedrijf met een stevige marktpositie, kwaliteitsredacties en sterke merken. Onder leiding van de nieuwe Raad van Bestuur wordt focus aangebracht op de kernactiviteiten en merken van TMG.”