Groei voor Air France-KLM, vooral door KLM

De luchtvaartmaatschappij wist zijn toestellen beter gevuld te krijgen tegen hogere ticketprijzen.

Foto Koen van Weel/ANP

Air France-KLM vervoerde het afgelopen kwartaal meer passagiers tegen een hogere ticketprijs, vergeleken met een jaar eerder. Mede daardoor heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie haar winst en omzet afgelopen kwartaal flink kunnen opvoeren. Het grootste deel van de groei kwam voor rekening van KLM.

De luchtvaartgroep boekte in het tweede kwartaal een nettowinst van 367 miljoen euro, een toename van 326 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar. Toen vielen de resultaten tegen door concurrentie en teruglopende passagiersaantallen na de terroristische aanslagen in Frankrijk. De omzet ging ruim 6 procent omhoog tot 6,6 miljard euro. Bij KLM steeg de omzet met 9,4 procent naar 2,7 miljard euro.

Air France-KLM vervoerde in het tweede kwartaal ruim 26 miljoen passagiers, 7,5 procent meer dan vorig jaar. De luchtvaartmaatschappij wist zijn toestellen beter gevuld te krijgen: de gemiddelde bezettingsgraad steeg 2 procentpunt naar 87 procent.

Winst bij KLM

KLM leverde verreweg de grootste bijdrage aan de groepswinst, met een operationeel resultaat van 317 miljoen euro. Dat van Air France bedroeg 184 miljoen euro. Dat betekent een groei van respectievelijk 103 miljoen euro en 83 miljoen euro. Volgens KLM-topman Pieter Elbers slaagde zijn maatschappij erin om ruim een tiende meer passagiers te vervoeren. Ook profiteerde KLM van kostenverlagingen.

In een toelichting tegenover ANP, erkende Air France-KLM topman Pieter Elbers dat er nog wel enige “issues” zijn in de manier waarop personeel uit Nederland en Frankrijk soms tegen elkaar aankijkt.

Stroeve samenwerking

De fusie van Air France en KLM werd meer dan een decennium terug met veel bombarie beklonken, maar de onderlinge samenwerking verloopt nog altijd uiterst stroef. Onlangs kwam in een onderzoek in opdracht van vakbonden aan het licht dat KLM-mensen en Air France-mensen elkaar soms niet kunnen uitstaan.

Lees ook ons interview met Air France-KLM-topman Janaillac: Nee, het vertrouwen is nog niet hersteld

“Een aantal observaties herkennen we”, zei Elbers. “Als er ongerustheid is over ‘Boost’ dan moeten we daarover bijvoorbeeld afspraken maken.”
Hij doelde op het nieuwe, goedkopere dochterbedrijf waar Air France aan werkt, en dat onlangs officieel de naam Joon kreeg. Daarvan wordt door sommigen gevreesd dat het de groei van KLM in de weg in kan staan, iets wat Air France-KLM overigens ontkent.

Virgin Air

Donderdag maakte het Frans-Nederlandse concern bekend voor 31 procent in te stappen bij zijn Britse branchegenoot Virgin Atlantic van de bekende zakenman Richard Branson. De deal maakt onderdeel uit van een dubbele overeenkomst waarbij concurrenten Delta en China Eastern dan weer een belang van 10 procent nemen in Air France-KLM.

De deal moet - mits goedgekeurd door mededingingsautoriteiten - in 2018 worden afgerond. Air France-KLM zal in de raad van bestuur van Virgin eenzelfde aantal vertegenwoordigers krijgen als Delta.