Weer tegenvaller voor metroproject Amsterdam

Noord/Zuidlijn

Problemen met een nieuw beveiligingssysteem zijn een tegenvaller voor de Noord/Zuidlijn. Van uitstel wil niemand nog weten.

Foto ANP / Evert Elzinga

Amsterdam kampt opnieuw met problemen rond de opening van de Noord/Zuidlijn. Dit keer gaat het om het treinbeveiligingssysteem dat het gemeentelijk vervoersbedrijf GVB voor zowel de bestaande metrolijnen als de Noord/Zuidlijn volgend jaar wil invoeren.

Alstom, producent van dat beveiligingssyteem, heeft Amsterdam laten weten dat het niet gaat lukken om voor de geplande openingsdatum van de Noord/Zuidlijn, juli 2018, dat nieuwe systeem te leveren, in ieder geval waar het de oude metrolijnen betreft. Dat schrijft verantwoordelijk wethouder voor het GVB, Pieter Litjens (VVD), in een brief aan de gemeenteraad.

Sinds zaterdag telt de gemeente op een speciaal daarvoor ingestelde website af naar de openingsdatum, 22 juli 2018. De deadline voor opening van de Noord/Zuidlijn blijft overeind, is het mantra op het stadhuis in Amsterdam, ook voor de directeur van de Noord/Zuidlijn, Hoite Detmar. „Maar het blijft voor ons een toprisico”, zo schrijft hij op zijn site.

Uit de brief van Litjens blijkt dat het allerminst zeker is dat de problemen met het beveiligingssysteem dan al zijn opgelost: „gezamenlijk met Alstom moet bekeken worden of de huidige versie van het treinbeveiligingssysteem voor de Noord/Zuidlijn voldoende is om de exploitatie op de Noord/Zuidlijn te kunnen uitvoeren (..) Inzet is dat bij de openstelling van de Noord/Zuidlijn alles 100 procent functioneert. Er is kans dat, gezien deze tegenvaller, nog niet alles meteen 100 procent gereed is.”

Lees een interview met de baas van de GVB: Als de stad wil groeien, draagt het GVB daaraan bij

Volgens een woordvoerder van de gemeente Amsterdam is met Alstom afgesproken dat het goed functioneren van de beveiliging van de Noord/Zuidlijn prioriteit heeft. Vervanging van het beveiligingssysteem op de bestaande metrolijnen komt daarmee op het tweede plan. „We gaan er daarom van uit dat we niet hoeven te schuiven in de openingsdatum van de Noord/Zuidlijn.”

Zelfs in dat scenario zijn de nieuwe problemen een financiële zeperd voor het GVB. Het vervoersbedrijf moet straks twee beveiligingssystemen in de lucht houden en dus ook twee verkeersleiderscentra, terwijl het juist de bedoeling was dat die volgend jaar geïntegreerd zouden zijn. Nu moet, tegen hoge kosten, de levensduur van het oude systeem worden verlengd en geeft de gemeente aan dat de risico’s voor storingen en uitval aanzienlijk zijn. Ook het beveiligingssysteem voor de Noord/Zuidlijn is nog niet optimaal, met name wat betreft de reizigersinformatie en het gebruik door de verkeersleiders.