Vragen over NRC

  1. Waarom heeft NRC een (niet ondertekend) dagelijks commentaar?


    Het dagelijkse commentaar op het belangrijkste nieuws vervult bij NRC allerlei functies – het zegt iets over onze identiteit, onze blik op de wereld. Maar ook over toon, stijl en, in zekere zin, over de houding van de redactie. Die is in de kern rationeel: wars van onzin, ideologie en praatjesmakerij. Het commentaar weegt het nieuws, evalueert ontwikkelingen, plaatst ze in perspectief en komt, indien mogelijk, tot conclusies. Daarbij gelden de liberale ‘beginselen van NRC Handelsblad’ als maatstaf. Commentaren zijn dus interpretaties – ze bieden de lezer een handvat, een invalshoek, het is ‘eerste hulp’ bij het nadenken over het nieuws van de dag. Zo komen ze dan ook tot stand – een aantal ervaren redacteuren overlegt dagelijks onderling, en met de hoofdredactie.

    Wat is interessant, dringend of bepalend voor vandaag? Wat lichten wij commentatoren, er voor ónze lezers uit, wat heeft net iets meer betekenis, wat verdient een accent, een waarschuwing, een oproep. Wie van ons weet er meer van, zag dit eerder of heeft meer inzicht? Zo komt er gezamenlijk een commentaar tot stand, dat door de hele groep wordt beoordeeld, vóórdat het NRC haalt. Daarom is ondertekening overbodig – het is een collectief artikel dat de stem van het medium wil zijn en daarom symbolisch verschijnt onder het oorspronkelijke wapen van de krant: ‘lux et libertas’.

  2. Wat is het verschil tussen NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl?

    Vele jaren was er een groot verschil tussen onze drie titels. NRC Handelsblad, een fusie in 1970 van de Nieuwe Rotterdamse Courant (1844) en het Amsterdamse Algemeen Handelsblad (1828), was de statige middagkrant op broadsheetformaat. In 2006 lanceerden we nrc.next, een kort en bondig ochtendblad op tabloidformaat, dat sterk van de middagkrant verschilde en zich vooral op jongeren richtte. In de beginjaren van nrc.nl plaatsten we op deze gratis site vooral korte berichten.

    Dat veranderde in 2015. Toen besloten we dat al onze journalistiek in eerste instantie gemaakt wordt voor nrc.nl. De site laat ons immers toe om snel en gevarieerd (tekst, beeld, video, grafiek) in te spelen op het nieuws, dat te becommentariëren en dat te analyseren. Al onze journalistiek komt dus op de site, die vanaf oktober 2015 ook betalend werd. Een lezer krijgt per maand vijf artikelen gratis. Wil hij of zij meer lezen dan vragen we een abonnement te nemen. De lezer van de site krijgt daarbij ook toegang tot onze online journalistiek die niet in de krant verschijnt, denk aan onze podcast Haagse Zaken, onze video’s, liveblogs en de online vragenstukken die helpen om het nieuws te begrijpen.

    Twee keer per dag maken we een bundeling van onze artikelen op papier. ‘s Ochtends doen we dat in nrc.next, die intussen opgewaardeerd is tot een volwaardige en volledige ochtendkrant. ‘s Middags gebeurt dat in  NRC Handelsblad, dat ook al veel jaren op tabloidformaat verschijnt. Onze ochtend- en onze middagkrant zijn daardoor intussen zo goed als identiek en hebben dezelfde (dagelijkse culturele en economische) bijlagen, dezelfde columns en ook dezelfde advertenties. Lezers die de krant in de ochtend wensen te lezen nemen een abonnement op nrc.next. Zij die de avond prefereren, kiezen voor NRC Handelsblad. Het spreekt voor zich dat de kranten, in functie van het nieuws wel telkens worden ververst. Soms gaat het maar om een paar artikelen, soms om vele nieuwspagina’s.  

  3. Waarom heeft NRC een paywall en zitten jullie niet in Blendle?

    Wij proberen aan unieke journalistiek te doen en geloven dat die waarde heeft. Bovendien zou het eigenaardig zijn dat we wél geld vragen voor stukken op papier en niet voor diezelfde stukken op een mobieltje. Daarom besloten we in oktober 2015 om een paywall te installeren. Lezers krijgen vijf stukken gratis per maand. Daarna vragen we om een abonnement te nemen. Het abonnementsgeld van onze leden laat ons toe om aan journalistiek te doen. Tachtig procent van onze omzet komt namelijk uit abonnementen. De andere twintig procent is afkomstig uit advertenties.

    Ook omdat die financiële basis onder onze journalistiek zo cruciaal is voor NRC, besloten we begin 2017 uit Blendle te stappen. Los van dat economische argument beantwoordt Blendle niet altijd aan de ambities van NRC. Onze redactie zet intussen sterk in op ‘digital first’ en zelfs ‘digital only’. Stukken worden online verrijkt met video’s, met links naar originele documenten, met verwijzingen naar andere artikelen. Die zaken ontbreken in Blendle. Alternatieve vertelvormen, journalistieke meerwaarde die we dankzij de mogelijkheden van online kunnen creëren - liveblogs, video’s, interactieve graphics, quizzes, etc - ontbreken in de Blendle-ervaring.

  4. Hoe ziet een gemiddelde dag eruit op de NRC-redactie?

    Bij NRC werken ruim 200 journalisten en tientallen freelancers, die werken in een 24-uurs nieuwsorganisatie. Op de redactie in Amsterdam op het Rokin komen rond 7.00 uur de eerste mensen binnen voor de site en het afmaken van NRC Handelsblad. Onze belangrijkste nieuwsvergadering is om 10.00 uur ’s ochtends. Daar zijn alle chefs van de deelredacties (Binnenland, Sport, Leven, Economie, etc) aanwezig om te vertellen welke verhalen zij die dag willen vertellen. Daar worden de eerste knopen doorgehakt over welke onderwerpen wij in de kranten en op de site groot willen neerzetten. Om 12.00 uur gaat NRC Handelsblad naar de drukker. Dat begeleiden we met een slag op de gong, die midden op de redactievloer staat.

    Een belangrijke nieuwe deadline is de 5om5: de nieuwsbrief die om vijf uur ’s middags verschijnt, rond die tijd brengen we nieuwe stukken die vaak in de loop van de ochtend zijn bedacht. Om 15.30 uur arriveert de avondploeg – zij werken tot ’s avonds laat aan ochtendkrant nrc.next, die om 22.45 uur naar de drukker gaat. De website heeft ondertussen permanente bezetting, ’s nachts nemen de ‘nachtcorrespondenten’ de honneurs waar: journalisten die in andere tijdzones wonen en de site van het laatste nieuws voorzien, terwijl u al lang ligt te slapen. Zij bereiden ook de ochtendnieuwsbrief (Vandaag, inschrijven kan hier) voor die om 6.00 uur in de mailbox verschijnt.

  5. Is NRC links of rechts?

    NRC is geen van beide. In onze beginselen - vastgelegd in een hoofdredactioneel commentaar in de allereerste NRC Handelsblad op 1 oktober 1970 - staat het als volgt: „NRC-publicaties worden geredigeerd vanuit een liberale geesteshouding met eerbied voor het individu en de beginselen van verdraagzaamheid, redelijkheid en openheid.” Niet links, niet rechts, wel liberaal dus. En dat in de klassieke, negentiende-eeuwse betekenis: ‘liberalen’ keerden zich destijds tegen de traditionele macht van adel en kerk, streden voor burgerrechten en vrijhandel, vastgelegd in grondwetten, met grondrechten. De begrippen ‘rede’ en ‘vrijheid’ zijn bepalend voor NRC-journalistiek. Ons devies is sinds 1970: Lux et Libertas, Licht en Vrijheid. Licht als in: de Verlichting, Verlichtingsdenken – waarin redelijkheid staat tegenover irrationalisme, scepsis tegenover dogma en empirisch onderzoek (feiten) tegenover loze speculatie.

    Voor de NRC-journalistiek betekent dit: Onze journalistiek draait om waarheidsvinding en, op basis daarvan, meningsvorming. Wij hanteren een scheiding tussen feiten en commentaar. In de berichtgeving staan feiten centraal, in opinies gaat het om persoonlijke standpunten. NRC-journalistiek is feitelijk, zakelijk en objectief, maar niet maatschappelijk neutraal. Wij staan immers in een liberale traditie. Wij maken ons daarom sterk voor grondrechten en burgerrechten: vrijheid van meningsuiting, van vereniging en vergadering en van godsdienst, en voor het anti-discriminatiebeginsel. Daarbij hoort dat individuen en organisaties verantwoording dienen af te leggen aan diegenen over en/of namens wie zij besturen.

    Voor het dagelijks handelen van NRC-redacteuren/-medewerkers zijn deze beginselen te formuleren in vier kernwaarden:

    Onafhankelijkheid. Wij laten ons leiden door waarheidsvinding.

    Integriteit. Wij doen ons werk eerlijk, open en zorgvuldig.

    Transparantie. Wij zijn bereid en in staat te verantwoorden hoe en waarom wij ons werk doen of hebben gedaan.

    Eigen verantwoordelijkheid. NRC Media is aansprakelijk voor publicaties van zijn kranten en sites. Journalistieke publicaties zijn het product van een collectief: auteurs, eindredacteuren, chefs en hoofdredactie. In het Redactiestatuut is daarnaast vastgelegd dat redacteuren, in journalistiek-ethische zin, ook individueel verantwoordelijk zijn voor hun werk. Een auteur kan op grond van die bepaling eisen dat zijn naam wordt verwijderd als hij zich niet met een publicatie kan verenigen, ook al heeft hij die (deels) zelf geschreven.

  6. Waarom heeft NRC correspondenten?

    We willen onze lezers een brede blik geven op alles wat er in de wereld gebeurt. En we geloven dat je het beste weet wat in een land speelt, als je ter plekke bent. Daarom hebben we 21 correspondenten, verspreid over vijf werelddelen. Zij schrijven over alles wat in hun regio gebeurt: in de politiek, de economie, de kunst en in de samenleving als geheel. Doordat ze hun regio echt goed kennen, kijken ze voorbij de hypes en de sensationele televisiebeelden.

    Ze wonen en leven in hun regio, sommigen met hun gezin, dus ze weten hoe het echt zit. Als er iets groots gebeurt, denk aan een aanslag of een natuurramp, zijn ze snel ter plaatse. En met hun lokale netwerk kunnen ze een gedegen analyse maken van de gebeurtenissen in hun regio. Dankzij hun werk is NRC echt een kosmopolitische krant, voor lezers die verder willen kijken dan hun eigen achtertuin.  

  7. Welke stukken worden bij NRC het best gelezen?

    Naast kwalitatief lezersonderzoek, waarbij we lezers interviewen over de krant, kijkt NRC sinds de lancering van de nieuwe site in het najaar van 2015 in toenemende mate naar wat lezers op onze site bekijken. Daarbij leggen we de nadruk op het aantal gelezen minuten, niet het aantal kliks. Dit zijn geanonimiseerde data, niet naar individuele abonnees of lezers herleidbaar.

    Wat weten we zoal? Welke stukken het meest gelezen worden, op welke apparaten (mobiel, tablet, desktop), hoe lezers op onze site komen (via de homepage, via Facebook, etc), of ze verder klikken naar andere verhalen en hoeveel minuten ze in stukken doorbrengen. We houden bij welke onderwerpen goed worden gelezen, dat nemen we mee in onze overwegingen voor de nieuwskeuzes die we maken. Elke dag krijgt de redactie een overzicht met de bestgelezen stukken van de dag ervoor.

    Tussen de bestgelezen stukken van afgelopen tijd staan een reconstructie over het verval van Blokker maar ook een column van Youp over de zesjarige Tijn. Een eerste analyse door onze correspondent na de verkiezing van Trump en een stuk uit Lux over sukkels die het druk hebben. Een bijzonder profiel waarin een politieagent vertelt dat hij zelf etnisch werd geprofileerd, een vragenstuk over het Oekraïne-referendum én onze liveblogs, zoals die over de Tweede Kamerverkiezingen.

  8. Maakt NRC winst of verlies?

    Die vraag verdient een duidelijk antwoord. NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl, heeft in 2016 een brutowinst geboekt van 19,4 miljoen euro, op een omzet van 103 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag dat NRC Media op 6 juli 2017 heeft gepubliceerd. Dat mag een gezond resultaat worden genoemd.

    Verreweg het grootste deel van de omzet bestaat uit de opbrengsten van abonnementen. In het jaar 2016 hadden de gezamenlijke titels van NRC gemiddeld meer abonnees dan het jaar daarvoor. Dat is goed nieuws voor de redactie en voor de collega’s van  de uitgeverij, omdat hieruit blijkt dat onze journalistieke inspanningen door de lezers worden gewaardeerd.

    Die lezer verandert wel duidelijk qua gedrag. Vooral gedurende de week wordt er steeds meer en op verschillende tijden online gelezen. Het zogeheten combinatie-abonnement, waarbij men doordeweeks een digitale versie van de ochtend- of de middagkrant ontvangt en in het weekeinde een papieren versie, is nu de populairste variant voor nieuwe abonnees. Iedere abonnee kan op nrc.nl alle artikelen, foto’s, graphics en video’s bekijken die door de redacteuren en medewerkers van NRC worden gemaakt. Wie nog geen abonnee is, krijgt iedere maand vijf artikelen ‘van het huis’, zodat men kennis kan maken met NRC.

Heeft u zelf een vraag over NRC?

We beantwoorden hier veelgestelde vragen over NRC. Staat uw vraag er niet bij? Stel die dan hier. Wij zullen een selectie beantwoorden. Stel uw vraag!