Ook Volkswagen ontkent aantijgingen over kartel

Weekblad Der Spiegel berichtte vorige week dat Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler hun beleid op elkaar af hebben gestemd in geheime werkgroepen.

Foto Getty Images

Volkswagen neemt afstand van beschuldigingen over een kartel met andere autobouwers uit Duitsland. Daarover schreef het Duitse weekblad Der Spiegel vorige week. De gesprekken met concurrenten zijn volgens Volkswagen een gewone manier om innovatie na te jagen.

Het contact tussen Audi, Porsche, BWM en Daimler is volgens de autoproducent niet ongebruikelijk. “Die gesprekken brengen veel voordelen met zich mee, en niet in de minste plaats voor consumenten.” Het bedrijf blijft verder weg van inhoudelijk commentaar over de beschuldigingen en werkt mee aan het onderzoek.

Maandag wees BMW de beschuldigingen al “categorisch” af. Het bedrijf benadrukte in een reactie dat “alle auto’s aan de Europese regels voldoen“. Wel erkent BMW dat met andere autobouwers is gesproken over AdBlue, maar alleen om de Europese tankinfrastructuur geschikt te maken voor de techniek. AdBlue is een vloeistof die in de uitlaatgassen van diesels worden gespoten, met als doel de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden te beperken.

Der Spiegel meldde vorige week dat autoproducenten Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler sinds de jaren negentig in geheime werkgroepen hun beleid op elkaar zouden hebben afgestemd. Dit zou Volkswagen vorig jaar zelfs schriftelijk hebben opgebiecht.

In de loop der jaren zouden meer dan tweehonderd mensen betrokken zijn geweest bij het geheime overleg. Er werd gesproken over techniek, strategie, markten, kosten en toeleveranciers – en ook over het probleem van de hoge uitstoot van schadelijke gassen bij dieselvoertuigen.

Met dat laatste zou de basis zijn gelegd voor het dieselschandaal. In 2015 kwam naar buiten dat VW zijn dieselauto’s voorziet van software, die ervoor zorgt dat de auto’s in testsituaties een aanzienlijk lagere uitstoot van schadelijke gassen hebben dan op de weg.

Opheldering

Verschillende Duitse politici hebben inmiddels opheldering geëist om wat volgens Der Spiegel “een van de grootste kartelaffaires uit de Duitse geschiedenis” is. De Europese Commissie liet dit weekeinde al weten zich over de vermeende afspraken te buigen. Erop reageren kon een woordvoerder tegenover persbureau DPA nog niet. Daarvoor is het nu nog te vroeg.

De auto-industrie is een cruciale sector in de Duitse economie. Meer dan 800.000 mensen werken bij de autoproducenten en hun toeleveranciers. Maar hoewel de bedrijven grote winsten maken, en de export floreert, is de toekomst voor de branche onzeker. Veel bedrijven hangen hoge boetes en juridische procedures boven het hoofd in verband met het dieselschandaal (VW betaalde daarvoor in de VS al 22 miljard dollar) en straks mogelijk ook voor de kartelvorming. Daarnaast worstelt de industrie met de vraag of de dieselmotor, waarop ze zo zwaar heeft ingezet, gezien de uitstoot eigenlijk nog wel toekomst heeft.

Volkswagen heeft het eerste halfjaar van 2017 een hogere winst geboekt. Het bedrijf profiteerde van de groeiende Europese economie en heeft het dieselschandaal en de bijbehorende miljardenboete achter zich gelaten. De nettowinst steeg van 3,6 miljard euro in dezelfde periode in 2016, naar 6,6 miljard euro dit jaar.

Teruggeroepen

Donderdagmiddag heeft de autoproducent ook bekendgemaakt dat het nog eens 1,5 miljoen auto’s in Duitsland terug gaat roepen vanwege de affaire met dieselauto’s met sjoemelsoftware. Dat zet het totale aantal teruggeroepen auto’s op vier miljoen.

In 2015 gebeurde ditzelfde al met 2,5 miljoen auto’s. De software herkent en manipuleert emissietest, waardoor een lagere uitstoot werd vermeld dan daadwerkelijk het geval was. Wereldwijd zijn 11 miljoen auto’s voorzien van deze software.