Commercieel verhuurde historische schepen blijken gevaar voor passagiers

Historische schepen die worden ingezet voor commerciële verhuur zijn niet veilig. Door een gebrek aan kennis en kunde over het onderhoud van deze traditionele boten en onvoldoende toezicht hierop is het voor passagiers gevaarlijk aan boord, schrijft de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

De afgelopen decennia is de vraag naar verhuur van historische schepen flink gegroeid, maar is de benodigde professionalisering van de vloot achtergebleven, concludeert de Raad. Er is sprake van „een sectorbreed probleem” waarbij jaarlijks duizenden passagiers gevaar lopen.

Aanleiding voor het onderzoek van de Raad was een ongeluk in Harlingen in augustus vorig jaar. Toen brak de scheepsmast van een historische tweemaster uit 1889 af op het moment dat het schip de haven binnenvoer. Drie Duitse toeristen aan boord van het schip kwamen om het leven. Oorzaak voor het breken van de mast was houtrot, concludeert de Onderzoeksraad nu.

De mast van het schip was in 2012 voor het laatst gekeurd en had een certificaat ontvangen voor zes jaar, terwijl wettelijk slechts een periode van 2,5 jaar is toegestaan. Ook bleken er onterecht allerlei overgangsbepalingen, die ervoor zorgen dat historische schepen kunnen blijven varen als ze nog niet aan alle moderne eisen voldoen, te zijn toegepast terwijl niet werd gekeken of dat gevaar opleverde.

Het schip maakte deel uit van de ‘bruine vloot’; een sector van historische zeil- en motorschepen die worden beschouwd als cultureel erfgoed, maar ook worden ingezet voor commerciële activiteiten.