Winst Sanoma stijgt, verlies van SBS niet meegeteld

Kwartaalcijfers mediaconcern

Sanoma heeft in Nederland en België de winst vergroot, dankzij besparing. Maar met de afschrijving op SBS meegerekend draaide het bedrijf fors verlies.

Mr. Frank Visser doet uitspraak is het best bekeken tv-programma van SBS in de eerste helft van 2017, met 1,1 miljoen kijkers (bron: SKO). Sanoma verkocht onlangs zijn aandeel in SBS en moest daar 286,4 miljoen euro op afschrijven.

De Nederlandse en Belgische tak van het Finse mediaconcern Sanoma heeft het afgelopen kwartaal opnieuw beter gepresteerd dan een jaar eerder. De operationele winst van het Nederlandse en Belgische onderdeel steeg met 15 procent in het tweede kwartaal en ging naar 24,6 miljoen euro.

Dat blijkt uit dinsdag verschenen kwartaalcijfers. Ook het kwartaal ervoor steeg de operationele winst van de Nederlands-Belgische tak, uitgever van onder meer nieuwssite Nu.nl en de magazines Donald Duck en Libelle. De positieve cijfers zijn vooral een gevolg van kostenbeheersing en „het stroomlijnen van interne processen”.

Niet meegerekend zijn eenmalige verliesposten als gevolg van de verkoop van SBS aan Talpa van John de Mol. Het eerste halfjaar werd daar 286,4 miljoen euro op afgeschreven. Daardoor kwam het totale verlies van Sanoma de eerste helft van dit jaar uit op 372,2 miljoen euro. Ook de omzet daalde licht, met bijna 2 procent naar 441 miljoen euro. De teruglopende inkomsten werden mede veroorzaakt door televisiereclames die minder opleverden.

SBS was dure miskoop

De dure miskoop van SBS drukt nog zwaar op het concern. Vorige week nog meldde Sanoma Nederland te gaan snijden in zijn ondersteunende diensten. Er verdwijnen zo’n dertig banen. Die ingreep is een direct gevolg van de verkoop van SBS, liet een woordvoerder weten. Het bedrijf moet de uitgaven „in lijn brengen met de nieuwe organisatie die ontstaat na de voltooiing van de verkoop”, aldus de woordvoerder.

Sanoma betaalde in 2014 ruim 800 miljoen euro voor 67 procent van de aandelen van SBS. Dat belang bleek drie jaar later bij de verkoop, die eerder deze maand definitief werd afgerond, nog maar 237 miljoen euro waard te zijn. Het bedrijf bleek de marktomstandigheden te gunstig te hebben ingeschat. Zo zag het niet aankomen dat Nederlanders steeds minder tv zijn gaan kijken. Ook overschatte het bedrijf de samenwerkingsmogelijkheden tussen SBS en de bladen en sites van Sanoma. Werknemers bleken weinig animo te hebben voor ‘crossmediale’ avonturen.

Krimpen en bezuinigen

De toekomst zal bij Sanoma in het teken staan van krimp en kostenbesparingen. Over de hele linie staan inkomsten van traditionele mediabedrijven onder druk door verschuivingen op de advertentiemarkt en dalende oplagecijfers.

Bij Sanoma daalde de advertentie-inkomsten, met 275,5 miljoen euro de grootste inkomstenbron voor het bedrijf, dit halfjaar met 5,2 procent. Inkomsten uit abonnementen en losse verkoop daalden eveneens, met 3 procent naar 265,5 miljoen euro. Alleen de educatieve tak van het concern wist de omzet enigszins te verbeteren, met 1,6 procent naar 132 miljoen euro.

Sanoma houdt vast aan zijn verwachtingen voor heel het jaar, ondanks de „iets tegenvallende” ontwikkeling in de Finse advertentiemark. De onderneming voorziet dat de omzet in heel 2017 stabiel blijft en dat het bedrijfsresultaat hoger zal zijn dan 10 procent.