Topman ruikt kans: zijn robotstofzuiger brengt het leven van bewoners in kaart

Robotstofzuigers brengen automatisch je huis in kaart om te voorkomen dat ze steeds tegen dezelfde deur aan rijden, maar kunnen ook een interessante bron van informatie zijn voor andere techbedrijven. Colin Angle, topman van het bedrijf achter de vooral in de VS succesvolle Roomba, zegt tegen Reuters dat hij verwacht binnenkort een deal te sluiten met Amazon, Apple of Alphabet, het moederbedrijf van Google.

De informatie die de stofzuigers verzamelen, geeft niet alleen een goed beeld van de inrichting van het huis, maar ook van de bewoners. Daar is geld mee te verdienen.

De nieuwste Roomba-modellen scannen het huis dat ze schoonmaken met lasers en sensoren en maken daarmee een kaartje van het vertrek, inclusief meubels. Zo kunnen ze extra goed rond de plinten en de pootjes zuigen, prijst fabrikant iRobot de technologie aan.

Deze informatie zou volgens de Roomba-topman voor veel meer doeleinden gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld als je ook slimme verlichting hebt, en je stofzuiger kan waarschuwen dat de lamp naast het raam wel uit kan omdat de zon schijnt.

De stofzuiger als verkenner kan volgens experts een doorbraak zijn voor smart homes. Apparaten die elkaar nu letterlijk niet kunnen vinden, zouden met de extra informatie veel beter kunnen samenwerken.

Maar zorgen over de privacy zijn er evengoed. Het is niet ondenkbaar dat een stofzuiger die niet genoeg pootjes heeft om omheen te zuigen straks met advertenties komt van een meubelwinkel.