Nederlandse frisdrankgigant naar VS

Frisdrankdeal

Voor 1,1 miljard euro doet Refresco de grootste overname ooit. Daarvoor steekt de sapproducent zich wel diep in de schulden.

Foto iStock

Al een decennium zit Refresco, maker van frisdrank en sap, naar eigen zeggen te loeren naar branchegenoot Cott in Canada. Bestuursvoorzitter Hans Roelofs zat twee maanden na zijn aantreden in 2007 al aan tafel met zijn Canadese evenknie, vertelt hij aan de telefoon. Zou het niet een goed idee zijn om samen te gaan?

Nu komt het er dan eindelijk van, kondigde het Nederlandse Refresco dinsdag aan. Voor 1,25 miljard dollar (1,1 miljard euro) wordt het beursgenoteerde bedrijf eigenaar van de frisdranktak van Cott. De overname – de grootste die Refresco ooit deed – bezorgt de bottelaar, die kantoor houdt in Rotterdam, een „absolute nummer-één-positie in de wereld”, zegt Roelofs. Het gecombineerde bedrijf maakt straks 12 miljard liter frisdrank en sap per jaar.

De overname levert Refresco, maker van onder meer kinderdrankje Wicky, twee grote voordelen op. Het bedrijf wordt zo groot dat het wel erg duur wordt voor de Franse investeringsmaatschapij PAI Partners, die in april nog een overnamebod heeft gedaan. Refresco wees het bod van 1,4 miljard euro af, maar een nieuwe poging was niet uitgesloten. Door bijna twee keer zo groot te worden – na de overname heeft Refresco een omzet van 3,6 miljard euro en bijna 9.000 werknemers – is het moeilijker over te nemen. Beleggers lijken zich dat ook te realiseren, de koers van Refresco sloot dinsdag 4,7 procent lager.

Topman Roelofs ziet de overname van Cott „helemaal los” van het bod van PAI, zegt hij. Hij wijst erop dat de gesprekken met Cott al in oktober vorig jaar zijn begonnen. Al wil hij wel graag benadrukken dat hij een „voorstander” is van „de vrijemarkteconomie”. Dat valt ook te verwachten van de baas van een bedrijf als Refresco, dat sinds 2000 zelf meer dan twintig overnames deed.

Landelijke dekking

Het tweede voordeel van de overname van Cotts drankentak is dat Refresco in één klap een grote partij wordt op de Noord-Amerikaanse markt. Vorig jaar al heeft Refresco met de overname van het kleinere Whitlock al de eerste stap gezet naar de VS – „de grootste markt voor frisdrank ter wereld”, vermeldt het persbericht.

Nu heeft het in een keer „landelijke dekking” gekregen in de Verenigde Staten, zegt analist Robert Jan Vos van ABN Amro, met de negentien fabrieken van Cott. Dat is belangrijk, zegt hij, omdat grote klanten, zoals supermarktconcerns, ook in het hele land filialen hebben.

Om de overname te kunnen betalen, moet Refresco wel een forse schuld aangaan. De overnamesom van 1,1 miljard euro financiert het volledig met bankleningen. „De schuldenpositie gaat flink omhoog”, zegt Vos. Bij de laatste kwartaalcijfers had Refresco 650 miljoen euro schuld, zegt hij. Daar komt nu ruim een miljard bovenop. De verhouding tussen nettoschuld en brutowinst houden aandeelhouders „strak in de gaten”. Door de overname van Cott wordt die ratio „best wel hoog”.

Topman Roelofs heeft beloofd de schuld in twee jaar tijd flink terug te brengen. Dat doet hij door voor 200 miljoen euro aan nieuwe aandelen uit te geven. Ongeveer eenzelfde bedrag moet komen uit het extra geld dat Refresco straks denkt te verdienen. Ook verwacht het bedrijf op termijn jaarlijks 47 miljoen euro te kunnen besparen. Zo kan Refresco door zijn grotere formaat gunstiger afspraken maken over inkoop, zegt Roelofs. Daarnaast gaat hij kijken „hoe we de fabrieken efficiënter kunnen maken of sluiten”. Of daarbij ook banen verloren gaan, kan hij nog niet zeggen.

Geld voor nog een grote overname heeft Refresco voorlopig niet meer, zegt Roelofs. Daarna is wellicht weer van alles mogelijk.