KPN wint bij consument, verliest in zakelijke markt

Het telecombedrijf zag de omzet verder afnemen, terwijl de winst juist steeg. KPN profiteert van kostenbesparingen.

Het KPN-kantoor op de Kop van Zuid in Rotterdam. Foto LEX VAN LIESHOUT / ANP

KPN doet het goed in de consumentenmarkt, terwijl het moeite heeft de verdiensten op peil te houden. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het telecombedrijf woensdagochtend heeft gepubliceerd.

De omzet van KPN daalde in het tweede kwartaal met 2,7 procent naar 1,63 miljard euro, in lijn met de ontwikkeling die al eerder zichtbaar was. Desondanks slaagde de onderneming erin het bedrijfsresultaat (ebitda) met 1,4 procent op te voeren naar 587 miljoen euro. Een van de verklaringen: KPN profiteerde van kostenbesparingen die jaarlijks 65 miljoen opleveren. Door een flinke afname van de investeringen steeg de nettowinst zelfs met 18 procent tot 191 miljoen.

Beleggers waren blij met de resultaten. Het aandeel won in de ochtendhandel 3,8 procent en voerde daarmee de Amsterdamse beurs aan.

Toch heeft het telecombedrijf het lastig in de zakelijke markt, waar het de omzet met bijna 6 procent zag dalen. KPN spreekt in het persbericht over „prijsdruk in mobiel” – felle concurrentie dus – en „migraties naar geïntegreerde diensten”. Oftewel: bedrijven kiezen vaker voor nieuwe (online) communicatiemogelijkheden en zijn steeds minder aangewezen op traditionele telecomdiensten.

In de consumentenmarkt heeft KPN het aanzienlijk makkelijker. Deze divisie slaagde erin de omzet op te schroeven naar 784 miljoen, een plus van ruim 2 procent. Het telecombedrijf profiteert van de trend dat consumenten vaker gebundelde pakketten kopen met (mobiele) telefonie, internet en televisie. Dat leidt ertoe dat klanten minder geneigd zijn over te stappen, en dat betekent weer dat KPN zijn marketinguitgaven kan matigen. Opvallend is dat consumenten aanzienlijk tevredener zijn over de diensten van KPN dan zakelijke klanten.

„Al met al staan we er goed voor om de doelen te realiseren die we ons aan het begin van het jaar hebben gesteld”, stelde topman Eelco Blok in het persbericht. Voor heel 2017 rekent KPN op een bedrijfsresultaat vergelijkbaar met vorig jaar. De Europese regels die hoge tarieven voor roaming in het buitenland aan banden leggen, kosten KPN dit jaar naar verwachting 40 tot 50 miljoen euro.