Filmoverzicht: familiegeheimen en ruimtewezens

De recensenten van NRC bespreken de nieuwe films die deze week uitkomen. Met onder andere: ‘Valerian and the City of a Thousand Planets, Porto, Girls Night Out en Paris Can Wait.

  • ●●●●●

    Valerian and the City of a Thousand Planets: Sciencefiction

    Al bij de eerste beelden is duidelijk wat de kracht is van de nieuwe scifi-film van Luc Besson (The Fifth Element, Lucy); de extravagante, vaak grappige en prachtig vormgegeven ruimtewezens. Valerian and the City of a Thousand Planets opent met steeds diversere levensvormen die aanmeren bij ruimtestation Alpha, terwijl we David Bowies Space Oddity horen. Enkele eeuwen later blijkt het station uitgegroeid tot een metropool waar wezens uit alle hoeken van het universum samenleven en -werken.

    Lees de recensie: Slap verhaal, maar wat een heerlijke ruimtewezens

    Regie: Luc Besson. Met Dane DeHaan, Cara Delevingne, Ethan Hawke, Clive Owen. In: 119 bioscopen.

  • ●●●●●

    Just Like Our Parents: Drama

    In Just Like Our Parents’ komen familie-geheimen boven water. Maar de film is vooral een fraai portret van een eind-dertiger. Zet een familie bij elkaar aan de zondagslunch en er is altijd nog wel wat oud zeer dat moet worden opgelost, of een geheim dat zich niet langer laat verzwijgen. Of een combinatie van zulke dingen natuurlijk, zoals in het Braziliaanse Just Like Our Parents: een explosief, ingenieus geconstrueerd familiedrama, dat zich met expliciete verwijzingen presenteert als een moderne versie van Henrik Ibsens beroemde toneelstuk Een poppenhuis. Lees de recensie: Familiegeheim bij een stoofpotje

    Regie: Laís Bodanzky. Met: Maria Ribeiro, Clarisse Abujamra, Paulo Vilhena, Felipe Rocha. In: 18 bioscopen.

  • ●●●●●

    Girls Night Out: Komedie

    Het is al een vrij flauwe grap; de vibrator die aanschiet onder de lakens van het bed waarop vier vriendinnen zitten te praten na een feestje. Maar als exact diezelfde grap een paar minuten later opnieuw voorbijkomt, is het helemaal zouteloos. Het is kenmerkend voor komedie Girls Night Out, die veel net niet geslaagde humor bevat met een hoog déjà-vu-gehalte. Lees de recensie: Ranzige vrouwenkomedie met sexy lijk

    Regie: Lucia Aniello. Met: Scarlett Johansson, Kate McKinnon, Ilana Glazer, Jillian Bell en Zoë Kravitz. In: 50 bioscopen.

  • ●●●●●

    Porto: Romantisch drama

    Twee buitenlanders treffen elkaar in de Portugese havenstad Porto. Als de Amerikaanse expat Jake (Anton Yelchin) de paar jaar oudere Franse studente Mati (Lucie Lucas) ontmoet, slaat de vlam in de pan. Ze brengen samen de nacht door, maar tot verdriet van Jake duurt het geluk niet voort. Hoe dat zit, doet het speelfilmdebuut van filmcriticus Gabe Klinger op niet-chronologische wijze uit de doeken. Lees de recensie: Melancholieke romantiek op een dunne basis

    Regie: Gabe Klinger. Met: Anton Yelchin, Lucie Lucas, Paulo Calatré, Françoise Lebrun. In: 3 bioscopen.

  • ●●●●●

    Paris Can Wait: Komedie

    Als Anne door oorpijn niet met haar man Michael, een constant telefonerende filmproducent, mee kan vliegen naar Parijs, reist ze met zijn Franse zakenpartner Jacques vanuit Cannes naar de lichtstad. Het is de bedoeling de trip in één ruk te maken, maar levensgenieter Jacques last allerlei toeristische en culinaire tripjes in. Ze bezoeken musea, gaan picknicken en bekijken restanten uit het Romeinse Rijk. Lees de recensie: Aanstekelijk niemendalletje

    Regie: Eleanor Coppola. Met: Diane Lane, Alec Baldwin, Arnaud Viard. In: 11 bioscopen.

  • ●●●●●

    Une vie: Kostuumdrama

    Wat heeft Stéphane Brizé met desillusie? In 2014 maakte hij in Cannes indruk met La loi du marché, waarin de ontslagen arbeider Thierry vernederd wordt in de molen van herscholing. Thierry verkoopt droef zijn ziel als beveiliger in een supermarkt, waar hij arme stumpers erbij lapt. Want ja, de hypotheek, de invalide zoon, al die kleine zekerheden die op het spel staan.

    Halverwege de opnames van La loi du marché besloot Stéphane Brizé (50) Une vie, de debuutroman van Guy de Maupassant, eindelijk te verfilmen. Een boek dat de schrijver-regisseur twintig jaar geleden las en daarna elke twee jaar opnieuw, vertelt hij ons in januari in Parijs. Nu was de tijd rijp voor een adaptatie. Lees de recensie: ‘Desillusie is de rode draad in mijn films’

    Regie: Stéphane Brizé. Met: Judith Chemla, Swann Arlaud, Yolande Moreau. In: 20 bioscopen.