AkzoNobel boekt lagere winst bij hogere omzet

Het chemiebedrijf heeft last van stijgende grondstofprijzen en extra kosten die zijn gemoeid met de nieuwe strategie.

Het hoofdkantoor van AkzoNobel in Amsterdam. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

AkzoNobel heeft in het tweede kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, ondanks een hogere omzet. Het chemiebedrijf heeft last van stijgende grondstofprijzen en extra kosten die gemaakt moeten worden door de nieuwe strategie die eerder dit jaar werd gepresenteerd.

Uit de kwartaalcijfers blijkt dat de omzet van AkzoNobel in het tweede kwartaal met 2 procent is gestegen naar 3,79 miljard euro ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het bedrijfsresultaat (EBIT) nam met 6 procent af naar 461 miljoen euro. Onder aan de streep blijft daardoor een nettowinst van 301 miljoen euro over, aldus Akzo, een daling van 4 procent ten opzichte van Q2 in 2016. Ondanks de tegenvallende cijfers zegt het Nederlandse verfbedrijf nog altijd te verwachten dat het bedrijfsresultaat aan het einde van het jaar 100 miljoen euro hoger zal zijn dan in 2016.

De omzetgroei is vooral te danken aan de groeiende vraag bij de divisies ‘Decorative Paints’ en ‘Specialty Chemicals’. Moeilijke marktomstandigheden bij de divisie ‘Performance Coatings’ drukten de winst, net als een buitengewone post van 20 miljoen euro die is gereserveerd voor de aangekondigde afsplitsing van de chemicaliëntak van Akzo. Dat ambitieuze plan presenteerde AkzoNobel in april in een poging de morrende aandeelhouders tevreden te houden. De opbrengst van de verkoop van ‘Specialty Chemicals’ moeten grotendeels terugvloeien naar de investeerders.

Bijzondere aandeelhoudersvergadering

Akzo maakte ook bekend op 8 september een bijzondere aandeelhoudersvergadering te houden over onder meer de benoeming van topman Thierry Vanlancker. Hij werd onlangs aangesteld nadat zijn voorganger Ton Büchner zijn functie vanwege “gezondheidsredenen” neerlegde. Ook zullen op de vergadering nieuwe plannen worden voorgelegd om de gebrouilleerde relatie tussen het bedrijf en haar aandeelhouders te verbeteren. Akzo wil de aandeelhouders daarnaast meer uitleg geven over de afgeketste overname van PPG.