Philips schroeft winst en omzet op

Beleggers reageren positief op de cijfers, hoewel die aan de onderkant van Philips’ eigen doelstelling zijn.

Foto: Sander Koning / ANP

Philips kan terugkijken op een tweede kwartaal waarin de resultaten flink verbeterden. De omzet van het medische technologiebedrijf steeg met 4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar 4,3 miljard euro, terwijl de brutowinst met liefst 15 procent toenam en uitkwam op 439 miljoen.

Dat heeft het concern maandagochtend bekendgemaakt. Topman Frans van Houten noemde de prestaties in een persbericht “solide”. Beleggers leken het met hem eens: het aandeel won 1,4 procent bij opening van de beurs.

Desondanks zat de omzetgroei aan de onderkant van wat Philips zichzelf ten doel heeft gesteld, namelijk een jaarlijkse plus van 4 tot 6 procent. Wel groeide de orderportefeuille met 8 procent. Ook de ontwikkeling van de winstmarge - de winst als percentage van de omzet - bleef nog net iets achter bij de ambitie voor dit jaar.

Omslag naar medische technologie

Philips is hard op weg met de transformatie van een producent van onder meer televisies, stereo-installaties en verlichting naar een onderneming die zich puur richt op persoonlijke verzorging – denk aan scheerapparaten en producten tegen slaapapneu – en medische technologie. Het bedrijf verkocht eerder al de consumentenelektronica, dit jaar nam het definitief afstand van Lumileds. Ook splitste Philips ‘Lighting’ af via een beursgang.

Ondertussen kocht Philips de voorbije maanden zes grotere en kleinere specialisten in medische technologie. Voor de grootste, het Amerikaanse Spectranetics, betaalde het concern 1,9 miljard euro. Spectranetics, een bedrijf met negenhonderd werknemers, is gespecialiseerd in slimme katheters voor vaatchirurgie en apparatuur om elektroden van bijvoorbeeld pacemakers te verwijderen.

Beleggers zijn voorlopig enthousiast over de transformatie, óndanks het feit dat de Amerikaanse zorgmarkt onvoorspelbaar is met de Republikeinse president Donald Trump. De beurskoers van Philips won bijna 30 procent in de afgelopen twaalf maanden.