Recensie

‘La traviata’ als pamflet tegen vrouwenmisbruik

Opera Spanga maakte een intieme voorstelling van Verdi’s La traviata. Met uitzicht op de landweg waar Violetta zich aanbiedt als straatprostituee.

Foto Sake Elzinga

Liefdevol knielend voor courtisane Violetta knoopt jongeman Alfredo haar blouse dicht, schikt haar rok. Vlak ervoor woelden grijpgrage handen Violetta’s kleren woest open. Met deze ene scène laat regisseur Corina van Eijk van Opera Spanga zien wat zij beoogt met Verdi’s meest opgevoerde opera La traviata (1853): oprechte liefde in een verdorven, vrouw-onwaardige wereld van prostitutie.

Alfredo is geen hoerenklant, dat zijn alle andere mannen wel. In het grimmige derde bedrijf staan ze zelfs in de rij om, hard bewegend op obstinate muzikale motieven, Violetta te gebruiken voor hun gerief. In het eerste bedrijf begeleidt hetzelfde thema juist de zuivere liefde tussen Alfredo (tenor Juan Carlos Echeverry) en Violetta (sopraan Aylin Sezer). Het decor biedt uitzicht op een landweg, waar Violetta zich aanbiedt als straatprostituee. Binnen leidt zij een seksclub. Zo kijkt het publiek langs paaldansende meisjes naar het groene landschap. De zuivere liefde van Violetta leidt haar weg uit de betaalde liefde, totdat de vader van Alfredo zich aandient en een verbod uitvaardigt. Ook hij is trouwens haar klant. Bariton Marcel van Dieren maakt van vader Germont ondanks alles een charmant personage.

Aylin Sezer in de titelrol heeft een gloedvolle stem en schittert in aria’s als ‘Addio del passato’ (‘Vaarwel geluksdromen’) en haar aangrijpende afscheid, ‘Ah, gran Dio, morir’ over de naderende dood. Violetta lijdt aan tuberculose, maar bij Opera Spanga is haar doodsoorzaak meer nog de pijn en het verdriet die de seksistische mannenwereld haar bezorgen. Echeverry als Alfredo bezingt met zijn warme tenor Violetta’s puurheid. De solisten en het ensemble zingen onversterkt, waardoor een innige intimiteit ontstaat met Filharmonie Noord onder leiding van dirigent Tjalling Wijnstra. Zet de regie La traviata in als pamflet tegen vrouwenmisbruik, de muzikale begeleiding is eerder melancholiek. Dit leidt tot een indrukwekkend samenspel.