Autovakantie? Zo voorkom je onnodig gedoe met tolwegen en vignetten

Autovakantie

Vanaf dit weekend heeft heel Nederland vakantie. Ga je met de auto op pad? Voorkom onvoorziene kosten en boetes door je vooraf te verdiepen in de benodigde vignetten, lokale regels en slinkse autoverhuurcontracten. Vier tips om goed voorbereid te vertrekken.

Foto Lex van Lieshout/ANP
  1. Regel tijdig de juiste vignetten (die soms alleen online te koop zijn)

    Die zorgeloze tijd dat je alleen nog maar een vignet op je voorruit nodig had als je naar Zwitserland of Oostenrijk op vakantie ging, is allang voorbij. Sterker nog, het wordt steeds moeilijker om ‘stickerloos’ je autovakantie door te komen. Helemaal nu in steeds meer Europese steden zoals Parijs, Berlijn of Rome, zogenaamde milieuzones ontstaan, bedoeld om de luchtkwaliteit te bevorderen. Concreet betekent het dat je niet zo maar met de auto een stad in kunt rijden zonder een vignet.

    Doe je dat toch, dan kan dat een fikse boete opleveren, merkte Alexandra Maris (33) die voor haar werk als trainingsactrice in het centrum van de Duitse stad Duisburg moest zijn. „109 euro! Dat doet pijn en zo onnodig. Ik heb notabene in Duitsland gewoond, maar dat er zoveel milieuzones zijn ingevoerd wist ik niet”, vertelt Maris. Maris probeerde het nog telefonisch op een akkoordje te gooien. „Die milieusticker die ik nog niet had kost 14 euro en die wilde ik uiteraard wel betalen. Maar ze waren niet gevoelig voor mijn argumenten.”

    Frankrijk
    Spanje
    Italië
    Duitsland
    Borden die een milieuzone aangeven in Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland.
    Beeld NRC Studio

    Bij de ANWB krijgen ze veel vragen over de milieuzones, vertelt ANWB-woordvoerder Markus van Tol. Zo was er een automobilist die 29 keer geflitst werd in het oude centrum van het Italiaanse Sienna. „Op zoek naar een parkeerplek reed hij al die keren langs het waarschuwingsbord zona traffico limitato waarachter camera’s hangen die kentekens registreren. Maar zo’n bord hangt vaak tussen een wirwar van andere borden, je moet heel scherp zijn om het op te merken.” De beste oplossing? Je auto droppen in een parkeergarage aan de rand van de stad en te voet verder.

    Het is daarbij ook aan te bevelen vóór je reis al te checken of je door een sticker-zone komt. Niet alle vignetten zijn namelijk ter plekke te koop, soms kunnen ze alleen online worden besteld. „Mocht je bijvoorbeeld van plan zijn met de auto Parijs in te gaan, bestel de milieusticker dan nu”, tipt Van Tol. Dat kost nog geen 5 euro, maar duurt wel een week voor je ’m in huis hebt.


    Welke landen kennen tolwegen, -bruggen of -tunnels? En in welke steden vind je milieuzones?

  2. Verdiep je in lokale verkeerswetgeving

    Wat ook nogal eens tot vragen (en boetes) leidt, is de verkeerswetgeving die in ieder land toch weer net anders blijkt. Heb je in Nederland alleen een gevarendriehoek in de auto liggen, in veel andere Europese landen zijn ook een verbanddoos, veiligheidshesje en zelfs reservelampjes, alcoholtest of brandblusser verplicht. Verstandig om dus even op internet op te zoeken wat waar verplicht is. Word je aangehouden en ontbreekt er iets, ga dan vooral niet in discussie, waarschuwt ANWB-woordvoerder Van Tol. „Nederlanders hebben vaak de neiging even vriendelijk met de politie in gesprek te gaan, maar dat wordt over de grens niet gewaardeerd. Grote kans dat je boete dan zelfs hoger wordt.”

    Denk er verder aan dat verkeersregels net anders kunnen zijn dan in Nederland. Zo controleren ze in Duitsland extra streng op bumperkleven. Een makkelijk rekensommetje om te bepalen of je voldoende afstand houdt: deel je snelheid door twee. Rij je 100 kilometer per uur, dan hou je minimaal 50 meter afstand van je voorganger. Wie denkt dat boetes niet worden doorgestuurd, heeft het mis. Het Nederlandse kentekenregister is tegenwoordig voor bijna alle Europese autoriteiten te raadplegen. „Het buitenland hangt vol flitspalen, zeker op punten waar het onveilig kan zijn, dus hou je aan de snelheidslimieten”, aldus Van Tol.

  3. Controleer of je auto de vakantie aankan

    Vergeet niet om voor vertrek je auto te laten checken, vooral als de laatste beurt alweer een tijd geleden is. Als je van plan bent veel kilometers te maken, kunnen sluimerende problemen opeens opspelen. Soms beseffen mensen te laat dat een vakantiereis echt wat anders is het dagelijkse ritje van en naar het werk, zegt BOVAG-woordvoerder Paul de Waal. „Als je met een volgeladen auto over bergpassen gaat rijden of als je drie dagen in een snikhitte rijdt, stel je je auto bloot aan een relatief extreme situatie waar die niet aan gewend is.”

    Neem de airco. In Nederland af en toe nodig. Maar als die op weg naar de Cote d’Azur opeens heel hard moet werken, en de pomp daardoor stukgaat, dan kan het een dure grap zijn om ’m te laten ontvangen. „Terwijl het vooraf laten nalopen helemaal niet zo duur is”, zegt De Waal. Zeker nu de APK-keuringen nog maar om de twee jaar hoeven, slaan mensen nog wel eens een beurt over.

    Ander punt: de rubberen gasslangen en autobanden van caravans. Die kunnen er volgens De Waal op het oog nog heel goed uitzien, maar bij een controle blijken er dan toch haarscheurtjes in te zitten waardoor mensen tijdens hun vakantie stranden vanwege een klapband.

  4. Huur je een auto over de grens, wees dan beducht voor extra kosten

    In het buitenland een auto huren is nog altijd een mijnenveld, zegt Joyce Donat, woordvoerder bij de Consumentenbond. „Je moet als consument voortdurend bedacht zijn op verborgen kosten.” Stel, je maakt online een reservering. Je klikt makkelijk door de website heen, nog een verzekering en het lijkt allemaal geregeld. Eenmaal aangekomen bij de verhuurbalie gaat het dan toch vaak mis. Denk aan: extra verzekeringen die je ter plekke worden verkocht. Of flink moeten bijbetalen voor het navigatiesysteem of de bijrijder.

    Ook gaat het vaak fout met benzine. Als je bijvoorbeeld een auto huurt met een vol-leeg-regeling, dan krijg je auto met volle tank mee, en mag je die leeg weer inleveren. Maar hoeveel je dan achteraf voor de benzine betaalt kan enorm verschillen.

    Je moet als consument voortdurend bedacht zijn op verborgen kosten

    Joyce Donat, woordvoerder Consumentenbond

    De prijs blijkt met regelmaat zelfs het dubbele te zijn van wat je normaal zou betalen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Hun advies: kies altijd voor een autoverhuurbedrijf met vol-vol-regeling. Dan tank je de huurauto zelf af zonder dat er achteraf servicekosten worden berekend.

    Het is sowieso verstandig om na je vakantie een tijdje je creditcard-afschrijvingen in de gaten te houden, zegt Donat. Om te zien of er geen rare bedragen zijn geïncasseerd, zoals een schade die je niet hebt gemaakt. Eis om dat laatste te voorkomen bij het retourneren van de auto altijd een vrijwaringsbewijs met stempel en handtekening. Daarmee staat vast dat er geen schade is ontstaan en dat de tank bij inleveren vol was.

    En omgekeerd geldt: check voor je je huurauto meeneemt eerst of die ergens schade heeft, en of dit gedocumenteerd en afgetekend is door het verhuurbedrijf.

    Tot slot: het eigen risico. Het bedrag dat je maximaal betaalt in geval van diefstal en of schade. Het komt vaak voor dat je de hoogte van je eigen risico pas hoort op het moment dat je je auto op komt halen bij balie.

    Je voorkomt dat door het eigen risico van te voren af te kopen (of te verlagen) of door zelf een verzekering af te sluiten die het eigen risico bij huurauto’s denkt, adviseert Donat.

    „Bestudeer voor vertrek online welke verhuurbedrijven goed gerecenseerd worden en zorg dat je weet wat je rechten zijn.”