Duitse politici willen opheldering over kartelafspraken

De autobedrijven zwijgen tot nu toe grotendeels over de berichtgeving van Der Spiegel.

Foto ANP

Duitse politici eisen snelle opheldering over de verdenking dat de grote Duitse autoconcerns zich schuldig hebben gemaakt aan kartelafspraken. Vrijdag berichtte Der Spiegel dat Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler onderling jarenlang mogelijk illegale afspraken hebben gemaakt om de concurrentie te beperken.

De afspraken lijken aan de basis te hebben gestaan van het dieselschandaal, waarbij autoproducenten met behulp van ‘sjoemelsoftware’ de uitstoot van schadelijke stoffen lager konden voorstellen dan ze in de praktijk was.

De autobedrijven doen er in reactie op het nieuws grotendeels het zwijgen toe. VW-topman Matthias Müller zegt zaterdag in een vraaggesprek met de Rheinische Post alleen: „ Op speculaties en vermoedens op basis van berichtgeving in Der Spiegel reageren wij niet.” Volgens het weekblad heeft VW een jaar geleden zélf aan de autoriteiten opgebiecht dat er meer dan zestig werkgroepen bestaan waarin de autobedrijven onderling mogelijk verboden afspraken maken.

BMW zegt tegenover Der Spiegel dat er geen sprake is van kartelvorming. De autofabrikant zegt dat zijn auto’s voldoen aan Duitse industriestandaarden.

‘Deemoed en fatsoen’

De minister van Verkeer van Baden-Württemberg, de deelstaat waar Daimler is gevestigd, eist van de autobouwers behalve opheldering ook „deemoed en fatsoen, en niet de hoogmoedige houding van: we willen dat de politiek ons eindelijk eens met rust laat.” Doelend op het dieselschandaal zei de landelijke minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, dat kartelafspraken, als ze bewezen worden, „een extra belasting zouden vormen voor de thematiek waar we al mee te maken hebben”. De industrie loopt dan niet alleen het risico van Europese boetes die in de miljarden kunnen lopen, maar ook van rechtszaken van afnemers en individuele consumenten en een algemeen verlies van geloofwaardigheid.

De landelijke minister van Justitie en Consumentenzaken Heiko Maas zei dat de consumenten in elk geval niet moeten opdraaien voor de kosten van aanpassingen aan hun auto’s, die nodig zijn om de uitstoot alsnog fundamenteel te beperken.

Ook minister-president Horst Seehofer van Beieren (waar BMW en Audi zijn gevestigd), tevens voorzitter van de CSU, eiste snel opheldering van de autobedrijven. Maar hij waarschuwde ook meteen tegen een veldtocht tegen de sector, waarvan de producten, voegde hij eraan toe, internationaal nog altijd bijzonder gevraagd zijn. De Duitse politiek ziet zich van oudsher als belangenbehartiger van de auto-industrie. Bij de autobouwers en hun toeleveranciers hebben in Duitsland ruim 800.000 mensen een baan.