Hogere winst en omzet voor Unilever

Voedingsmiddelenconcern

Voedings- en verzorgingsmiddelenconcern Unilever zag het afgelopen jaar zowel omzet als de winst oplopen. Unilever, maker van onder andere Andrélon-shampoo en Calvé-pindakaas, zette in de eerste zes maanden van het jaar 27,7 miljard euro om, een toename van 5,5 procent. De nettowinst nam in het eerste halfjaar met 22,4 procent toe, naar 3,3 miljard euro. Eerder waarschuwde de multinational nog voor een „trage start” van het jaar.

Volgens Unilever-topman Paul Polman groeit het bedrijf harder dan de markten waarin het actief is. Daarnaast zei hij dat Unilevers meerjarige besparingsprogramma sneller resultaten oplevert dan gepland.

In april maakte Unilever (169.000 werknemers) bekend de margarinetak, met merken als Blue Band en Becel, te willen verkopen. Die groeit al jaren niet meer – ook de afgelopen zes maanden niet. Zonder deze zogeheten ‘spreads’, was de onderliggende omzetgroei de afgelopen zes maanden 3,4 procent, in plaats van 3,0 procent.

De aangekondigde verkoop kwam na een ongevraagd overnamebod van het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Heinz in februari. Unilever wist dat bod van ruim 130 miljard euro snel af te wimpelen, maar beloofde wel iets terug te doen voor de aandeelhouders.

Het bedrijf is begonnen met het inkopen van eigen aandelen ter waarde van 5 miljard euro, wat de koers opdrijft. Ook werd het dividend met 12 procent verhoogd en stelde Unilever de winstdoelstelling naar boven bij.

Voor het tweede half jaar verwacht Unilever „versnelde groei”, zegt Polman, onder meer vanwege investeringen in merken en marketing.