Rotterdam groeit mede dankzij olie en steenkool

Havenbedrijf

De overslag van containers groeide het hardst, maar ook de fossiele brandstoffen droegen flink bij aan de groei van de haven.

Beeld ANP

De Rotterdamse haven blijft fors doorgroeien. In de eerste zes maanden nam de totale overslag ten opzichte van het eerste halfjaar in 2016 met 3,9 procent toe. Rotterdam groeit op dit moment harder dan concurrent Antwerpen waar de overslag het afgelopen halfjaar met 2,8 procent toenam. Dat maakte het Havenbedrijf donderdagochtend bekend.

Ondanks pogingen van Rotterdam om te verduurzamen en de uitstoot van CO2 te verminderen, kwam een belangrijk deel van de groei toch uit de overslag van ruwe olie en steenkool.

Door de aanhoudend lage olieprijs van rond de 50 dollar per vat draaien de raffinaderijen in het westen van Europa op volle toeren. Vanuit Rotterdam worden niet alleen raffinaderijen in het havengebied zelf voorzien, maar ook in Duitsland, Antwerpen en Vlissingen. Er werd 9 procent meer ruwe olie overgeslagen dan een jaar eerder. De overslag van steenkool voor energiecentrales groeide nog sterker met 9,8 procent.

De meeste groei zat in de overslag van containers. De nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte zijn nu vol in bedrijf. De overslag van containers groeide met 10,4 procent doordat Rotterdam zoveel capaciteit heeft dat de haven ook lading van andere havens kan aantrekken.

Toch blijft de concurrentiepositie een punt van zorg. Havens in omliggende landen worden op verschillende manieren financieel gesteund, terwijl onderzoek van de Europese Commissie naar deze geldstromen niet opschiet, klaagt de haven.

In het halfjaarverslag is opnieuw ruim aandacht voor de energietransitie in de haven. Met projecten voor het benutten van restwarmte van de industrie in het gebied en het opslaan van CO2 probeert de haven duurzamer te worden. „Met name achter de schermen is in de verschillende projecten voortgang geboekt”, schrijft het Havenbedrijf ietwat cryptisch. Onlangs werd een proefproject waarbij CO2 uit twee nieuwe kolencentrales zou worden opgeslagen, stopgezet. De lage prijs voor emissierechten van CO2 is volgens het Havenbedrijf het belangrijkste obstakel.