In beeld

F1-wagens slokken hun coureurs op

Volgend seizoen rijden Max Verstappen en zijn Formule 1-collega’s met een grote beschermende beugel boven hun hoofd. Deze foto’s tonen hoe, onder invloed van veiligheidseisen, de F1-wagens in de loop der jaren hun coureurs steeds meer inkapselden.

De Grand Prix van Nederland 1955 - zo begon het. De coureurs zaten rechtop in hun auto's, in poloshirts en zonder veiligheidsgordels. De wagens hadden geen rolbeugel. Foto ANP
Elf jaar later droeg Jim Clark wél gordels, en een vuurbestendige overall. Kwetsbaar was hij nog wel: F1-auto's waren fragiele machines die bij een crash vaak in brand vlogen. Foto ANP
Deze foto van Mario Andretti laat zien dat er twaalf jaar later alweer veel verbeterd was. De coureurs droegen inmiddels integraalhelmen. Ze hadden ook een flinke rolbeugel als bescherming tegen koprollen. Foto ANP
Racelegende Ayrton Senna, in 1991. Let op zijn hoofd en nek die volledig bloot liggen, en bij een ongeluk erg kwetsbaar zijn. Senna stierf in 1994 toen hij bij een crash een stuk van zijn auto tegen zijn hoofd kreeg. Dat ongeluk leidde tot een grote veiligheidsrevolutie. Foto Pascal Rondeau/Getty
De auto waar Lewis Hamilton dit jaar mee rijdt laat duidelijk het resultaat zien van de strengere eisen na Senna's dood. Hamiltons hoofd is aan weerszijden omgeven door stootranden. Foto Andrej Isakovic/AFP
Na verschillende ongevallen de voorbije jaren waarbij coureurs aan het hoofd werden geraakt, experimenteert de F1 met extra cockpitbescherming. Vorige week testte Sebastian Vettel een doorzichtig schild. Hij werd er duizelig van. Foto Andrew Boyers/Reuters
Autosportbond FIA dankte het schild af, en voert in 2018 de zogeheten 'halo' in. Deze beugel, hier uitgetest op de auto van Max Verstappen, is bij fans en F1-teams niet erg populair. Foto Frits van Eldik/ANP