Beleggers blij verrast door cijfers ASML en TomTom

Kwartaalresultaten

Tussentijdse resultaten van de twee Nederlandse technologiebedrijven ASML en TomTom resulteerden in sterke koersstijgingen.

Beleggers hadden op slechtere cijfers van TomTom gerekend. Foto Andrea de Knegt

Chipmachinefabrikant ASML en navigatiebedrijf TomTom waren woensdag de onbetwiste uitblinkers op het Damrak. Beide bedrijven publiceerden beter dan verwachte tussentijdse resultaten over het tweede kwartaal.

Het aandeel ASML, een van de grotere bedrijven uit de AEX-index, sloot 5,8 procent hoger op 129,90 euro en TomTom noteerde bij sluiting van de beurs een winst van 9,3 procent op 9,53 euro per aandeel.

De kwartaalomzet van ASML groeide van 1,9 miljard euro vorig jaar naar 2,1 miljard in 2017. De winst steeg van 452 naar 466 miljoen euro.

ASML zegt op koers te liggen om de omzet dit jaar met circa een kwart te laten stijgen, mede dankzij een sterke vraag vanuit de geheugenchip-industrie en dankzij stijgende verkopen van machines op basis van de nieuwe zogeheten EUV-technologie.

De verkoop hiervan begint na een lastige aanloopperiode steeds beter te lopen. Met EUV (extreem ultraviolet laserlicht) kunnen patronen nog nauwkeuriger op chips worden geprojecteerd. Van de EUV-lithografiemachines zijn er in het tweede kwartaal al 8 verkocht. Ook zijn er 27 bestellingen geplaatst, met een totale waarde van 2,8 miljard euro.

Navigatiespecialist TomTom meldde een eenmalig verlies bij zijn grootste divisie omdat navigatiekastjes en sporthorloges veel minder goed verkopen dan gedacht. Het bedrijf uit Amsterdam boekt eenmalig 169 miljoen euro af, waardoor het concern verlies leed.

Vooral de belangstelling voor kant-en-klare navigatiekastjes neemt flink af, merkt TomTom. Die trend wordt mede veroorzaakt doordat steeds meer auto’s ingebouwde navigatiesystemen hebben, waardoor consumenten de losse kastjes niet meer nodig hebben.

TomTom gaat zich meer richten op bedrijven, waaraan het onder meer licenties voor navigatiekaarten verkoopt. Afnemers zijn autofabrikanten die de kaarten gebruiken voor hun ingebouwde navigatiesystemen en Apple, die de kaarten gebruikt in zijn iPhones. Deze afzetmarkt groeit snel. Beleggers hadden op slechtere cijfers van TomTom gerekend.