TomTom doet slechte zaken op consumentenmarkt

De navigatiespecialist moet 169 miljoen euro afschrijven op zijn consumententak, waardoor TomTom diep in de rode cijfers eindigt.

Sporthorloges van TomTom, tijdens een productpresentatie vorig jaar. Foto Tobias Hase/EPA

Navigatiespecialist TomTom moet flink afschrijven op zijn consumententak, omdat navigatiekastjes en sporthorloges veel minder goed verkopen dan gedacht. Het bedrijf uit Amsterdam boekt eenmalig 169 miljoen euro af, zo werd woensdag bij presentatie van de halfjaarcijfers bekend. Die tegenvaller drukt TomTom diep in de rode cijfers.

Vooral de belangstelling voor kant-en-klare navigatiekastjes neemt flink af, merkt TomTom. Die trend wordt mede veroorzaakt doordat steeds meer auto’s ingebouwde navigatiesystemen hebben, waardoor consumenten de losse kastjes niet meer nodig hebben. Maar ook de fitnesshorloges, een relatief nieuw product van TomTom, werden niet zo goed verkocht als gedacht.

In 2013 stapte TomTom in de sporthorloges, in de hoop mee te kunnen doen in de smartwatch-trend

Het gevolg is dat de omzet van de consumentendivisie vorig kwartaal opnieuw daalde, met bijna 20 procent op jaarbasis. De terugval was daarmee nog sterker dan in voorgaande kwartalen, toen de verkopen van de consumententak ook al inzakten met ruim 10 procent. Doordat andere divisies wel goed presteerden bleef de totale omzetdaling beperkt: min 4 procent naar 253 miljoen euro.

Voor de winst was de eenmalige afschrijving desastreus. Eind tweede kwartaal kwam TomTom netto ruim 160 miljoen euro tekort. In dezelfde maanden van vorig jaar boekte het bedrijf juist nog een kleine winst van 12 miljoen euro. Maar ook zonder de grote tegenvaller van vorig kwartaal was was het resultaat van TomTom minder dan vorig jaar.

Omzetverwachting bijgesteld

Ook de komende tijd blijven de resultaten bij de consumententak zwak, zo verwacht TomTom, vooral door de zwakke verkoop van sporthorloges. Het bedrijf kondigde woensdag aan de omzetverwachting voor het gehele boekjaar naar beneden bij te stellen. Aan de verwachte winst van 0,25 euro per aandeel veranderde TomTom daarentegen niets.

Daarnaast kondigde topman Harold Goddijn aan zich meer te willen richten op de divisie voor bedrijven, waar het bedrijf onder meer licenties voor navigatiekaarten verkoopt. Afnemers zijn onder meer autofabrikanten die de kaarten gebruiken voor hun ingebouwde navigatiesystemen en Apple, die de kaarten gebruikt in zijn iPhones. TomTom gaat nu bekijken wat het met de consumententak wil.

Ondanks dalende omzet en het grote verlies reageerden beleggers woensdag positief. Zij hadden gerekend op slechtere resultaten. De koers van TomTom steeg kort na het openen van de beurs met bijna 5 procent.