Na een stille opmars is Coop klaar voor een groeispurt

Supermarkten

Heel onopvallend is Coop de afgelopen jaren gegroeid. Nu is de supermarkt samen met Jumbo in de race om Emté over te nemen.

Het interieur van een Coop-supermarkt. Het marktaandeel van Coop bedraagt 3,1 procent. Foto Koen van Weel/ANP

Het gaat vrijwel altijd over marktleider Albert Heijn, of over Jumbo, de nummer twee. Plus, Lidl en Dirk komen ook nog weleens voorbij. Nieuwkomer Picnic zoekt zélf geregeld de publiciteit.

Als de supermarktbranche in Nederland ter sprake komt, hoor je zelden iets over Coop. De opmars van deze keten de afgelopen jaren gebeurde heel stilletjes. Pas sinds dit jaar maakt Coop reclame op televisie. In de luwte wist het bedrijf uit te groeien tot een grotere kleine speler, met 274 winkels en een omzet van 1,1 miljard euro.

En het einde van de groei is nog niet in zicht, getuige het bod dat Coop eind vorige maand samen met Jumbo uitbracht op de 131 Emté-supermarkten. Voor een onbekend bedrag – er circuleren bedragen tussen de 250 en 300 miljoen euro – willen de twee hun concurrent inlijven. Moederbedrijf Sligro Food Group heeft het bod afgewezen en beraadt zich op de toekomst van de supermarkttak.

Emté zit vooral in het zuiden en oosten van Nederland en heeft met een omzet van 827 miljoen euro een marktaandeel van 2,6 procent. Mocht Sligro uiteindelijk toch op het bod van Jumbo en Coop ingaan, dan zou eerstgenoemde meer dan de helft van de winkels buitmaken en Coop de rest.

Of het zover komt, is nog hoogst onzeker. Jumbo en Coop kunnen rekenen op concurrentie: ook Plus zou belangstelling hebben voor Emté, en een consortium van kleinere supermarkten zou eveneens een bod overwegen.

Op dit moment is nog onduidelijk of Emté überhaupt te koop zal zijn. Hierover maakt Sligro deze donderdag tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers meer bekend. Vaststaat dat de omzet terugloopt en dat de nieuwe formule, Emté 3.0, nog niet het gewenste resultaat oplevert.

Lees ook: Een beetje Jumbo, een beetje La Place, een achtergrondverhaal over de supermarktbranche. Jumbo en La Place zijn in mei de strijd aangegaan met AH to go-winkels door in Groningen hun eerste ‘gemakswinkel’, de Foodmarkt City by Jumbo, te openen.

Eerst 19, toen nog eens 54

Het is niet heel verrassend dat Coop en Jumbo samen optrekken in een poging Emté over te nemen: de afgelopen jaren werkten de twee al vaker samen. Toen Jumbo in 2009 Super de Boer overnam, een keten met bijna 300 winkels, verkocht het bedrijf er 19 door aan Coop. Twee jaar later, toen Jumbo branchegenoot C1000 kocht, met 430 vestigingen, gingen er nog eens 54 winkels naar Coop.

Zo vaak doet de gelegenheid zich niet voor om in één keer tientallen supermarkten tegelijk te kopen, dus dit was dé kans voor Coop om een flinke groeispurt te maken. Naar verluidt betaalde Coop eerder 1,5 à 2 miljoen per winkel. Het marktaandeel van Coop bedraagt intussen 3,1 procent.

Foto ANP

De overname van C1000 stuitte destijds op behoorlijk wat weerstand onder de franchisers. C1000 was een sterke formule, die garant stond voor een hoge omzet. De vele prijsacties werden zeer gewaardeerd door de klanten. Nu kwam er in plaats van C1000 ineens Jumbo, Albert Heijn of Coop op de gevel te staan.

Voor sommige franchisers was dat even slikken, erkende Coop-topman Fred Bosch in 2013 in een interview in Het Financieele Dagblad.

„Bij een ombouw van hun winkel naar Coop was duidelijk dat ze wat in omzet teruggaan. Dat vindt niemand prettig.”

Volgens een ingewijde ligt de omzet van een Coop-winkel weliswaar iets lager dan bij andere supermarkten, maar is het rendement gemiddeld hoger. Een opstand onder de franchisers die naar Coop overstapten, bleef uiteindelijk dan ook uit.

‘Coop in Concert’

Coop is in 1891 opgericht als coöperatie. Vorig jaar vierde het bedrijf uit Velp zijn 125-jarig bestaan met een „fantastisch jubileumfeest ‘Coop in Concert’” in het Gelredome in Arnhem, zo schrijft topman Bosch in het jaarverslag over 2016. Bosch (1965) is een voormalig accountant van Ernst & Young, nu EY. In 2003 trad hij aan als financieel directeur van Coop, vijf jaar later werd hij algemeen directeur.

Coop werkt met verschillende formules en is aangesloten bij Superunie, een inkooporganisatie van tal van kleinere supermarkten die zo een front vormen tegen de grootmachten Albert Heijn en Jumbo en de discounters Aldi en Lidl (die deel uitmaken van grote internationale concerns).

Topman Bosch heeft er nooit een geheim van gemaakt dat Coop verder wil groeien. Vier jaar terug zei hij in het FD dat de bankconvenanten „genoeg ruimte” gaven „om weer mee te doen als er weer winkels op de markt komen”.

Coop is er klaar voor, nu Sligro nog.