Hulplijn voor psychische klachten overbelast

Sensoor luidt de noodklok omdat de stichting het aantal hulpaanvragen niet langer aankan.

Sensoor kan de toenemende vraag naar psychische hulp niet meer aan. Foto Olaf Kraak/ANP

Stichting Sensoor, een telefonische hulpdienst waar mensen terecht kunnen met acute psychische problemen, kan het aantal hulpaanvragen niet meer aan. Dat meldt de stichting woensdag.

De oplopende wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) hebben volgens Sensoor een toenemende vraag naar telefonische hulp voor mensen met psychische klachten tot gevolg. Het afgelopen jaar steeg die vraag met 10 procent, een stijging die Sensoor niet aankan. Directeur Monique van Bijsterveld is bang dat Sensoor, een organisatie die afhankelijk is van vrijwilligers, binnenkort een groot deel van de aanvragen niet langer kan behandelen:

“Wij zijn hierdoor genoodzaakt om mensen met acute problematiek in de kou te laten staan.”

In juni kwam een recordaantal van gemiddeld 1.270 aanvragen per dag binnen bij de organisatie. In dezelfde maand in 2016 waren dat er nog 1.100 per dag. Demissionair minister Edith Schippers (Volksgezondheid, VVD) sprak vorige maand uitvoerig met GGZ-partijen om de wachttijden uiterlijk eind 2018 op te lossen. Van Bijsterveld wijst erop dat die afspraken de acute nood onvoldoende oplossen.

Financiering

Begin juni werd na lang overleg tussen het ministerie, gemeenten, Sensoor en twee soortgelijke stichtingen - de Kindertelefoon en het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)- besloten dat het Rijk voortaan verantwoordelijk is voor de financiering van de drie organisaties.

Er werd gevreesd voor het voortbestaan van de organisaties, nadat was aangekondigd dat ze vanaf 2018 niet langer centraal worden gefinancierd.