We kijken ruim tweeëneenhalf uur tv per dag, een forse daling

Kijktijd

De tijd die Nederlanders achter de tv doorbrengen daalde ook in de maand juni weer. Daardoor lopen tv-zenders advertentie-inkomsten mis.

En weer brengen Nederlanders minder tijd voor de televisie door. In juni keken Nederlanders gemiddeld 154 minuten per dag televisie. Dat is een stuk minder dan twee jaar geleden in dezelfde periode, toen de gemiddelde kijktijd 164 minuten per dag was, aldus Stichting Kijkonderzoek (SKO) deze week.

Vorig jaar keken Nederlanders in juni nog iets langer televisie: 168 minuten per dag. Maar dat was te danken aan het EK voetbal en de Olympische spelen, schreef de SKO eerder in een jaarverslag.

Onder ‘kijktijd’ schaart de SKO lineair (‘ouderwets’) televisiekijken, terugkijken van programma’s (bijvoorbeeld via de NPO of RTL) en kijken via ‘randapparaten’ als een dvd-speler. Onder één voorwaarde: er moet wel via een traditioneel televisiescherm worden gekeken.

Het zijn ingrijpende cijfers voor de televisiemarkt. Door de dalende kijkcijfers staan de advertentie-inkomsten van tv-zenders onder druk. Bovendien blijken jongeren – een voor adverteerders toch al lastig te bereiken doelgroep – nog moeilijker te verleiden om de tv aan te zetten dan oudere doelgroepen. Want vooral jongeren (van 13 tot 19 jaar) en jongvolwassenen (tussen 20 en 34 jaar) zitten minder vaak voor de televisie, bleek uit het vorig jaar gepresenteerde grootschalige onderzoeksrapport Media: Tijd 2015. Het lineaire kijken neemt in die groepen met respectievelijk 17 en 10 procent af. Zij kijken via andere apparaten naar gestreamde of gedownloade video’s. Jongeren besteden 46 procent van hun kijktijd aan niet-lineaire kijken, zoals Netflix en NPO Start.

Om jongeren te bereiken investeerden tv-zenders de afgelopen jaren volop in online initiatieven. Zo begon RTL eind 2014 een eigen YouTube-tak: RTL MCN. Het bedrijf contracteerde grote YouTubers als StukTV en Anna Nooshin, en maakt op het YouTubekaal Concentrate online video. De NOS maakt met een team jonge journalisten Mashup, een nieuwsshow op YouTube.