Helmplicht

Minister komt Amsterdam tegemoet: snorfietser mag naar rijbaan

Op fietspaden met „grote drukte” mogen gemeenten snorfietsers naar de rijbaan verplaatsen. Daar moeten de snorfietsers dan wel een helm dragen. Dat heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) besloten. Ze heeft daartoe een verkeersbesluit gewijzigd. De Tweede Kamer had daar om gevraagd.

Het besluit van Schultz is vooral voor Amsterdam van belang. De gemeente kan nu een eerder aangekondigde verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan per 1 januari 2018 doorzetten. Dat is nodig, omdat de „enorme groei” van het aantal scooters (bromfietsen en snorfietsen) heeft geleid tot „overbelasting” van fietspaden. „Er gebeuren te veel ongelukken op het fietspad waarbij scooters betrokken zijn”, aldus een gemeentewoordvoerder.

Een snorfiets mag tot nu alleen op het fietspad rijden. Het rijwiel lijkt op een bromfiets, maar rijdt langzamer; niet maximaal 45 kilometer per uur maar 25 kilometer per uur – als het niet is opgevoerd. Snorfietsen zijn voorzien van een blauw kentekenplaatje. Het dragen van een helm is, anders dan bij bromfietsen, niet verplicht.

Volgens Schultz is de snorfiets op bepaalde plaatsen „een specifieke hinderlijke factor” door de grotere breedte en de snelheidsverschillen. Er is ook sprake van onveilige situaties, „door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsen of schrikreacties door onvoldoende afstand kunnen houden”.

Bij het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan kunnen gemeenten de maximumsnelheid op de rijbaan voor al het verkeer verlagen naar 30 kilometer per uur; dat is een eigen afweging.

Volgens Milieudefensie verbetert Schultz’ besluit „de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit op het fietspad”, aldus campagneleider Anne Knol. Zij hoopt dat meer gemeenten volgen.

De snelle elektrische fiets, de speed-pedelec, moet vanaf deze maand op de rijbaan rijden.