Filmoverzicht: slechte horror en intelligente sciencefiction

De recensenten van NRC bespreken de nieuwe films die deze week uitkomen. Met onder andere: War for the Planet of the Apes, Wish Upon, Viceroy’s House en Louise en hiver.

  • ●●●●

    War for the Planet of the Apes: Sciencefiction

    ‘De enige goede Kong is een dode Kong’ heeft iemand in War for the Planet of the Apes op een muur geschreven. Een variant op de slogan die in het verleden op velen van toepassing was: indianen, communisten, fascisten.

    Nu is het mens versus aap: intelligente (en dus bedreigende) chimpansees, gorilla’s en orang-oetans die in dit derde deel van de nieuwe Planet of the Apes-reeks opnieuw in gevecht raken met de restanten van de mensheid. Lees de recensie: De aap wordt mens, de mens een beest

    Regie: Matt Reeves. Met: Woody Harrelson, Andy Serkis, Amiah Miller, Steve Zahn, Karin Konoval. In: 130 bioscopen.

  • ●●●●

    La Fille de Brest : Biopic

    La Fille de Brest gaat over een Franse Erin Brockovich, de Californische secretaresse die het machtige Pacific Gas and Electric Company in 1996 dwong 133 miljoen dollar te betalen wegens vergiftiging van het grondwater rond het plaatsje Hickley. Actrice Julia Roberts speelde haar en won in 2001 een Oscar. Ook in de worsteling van longarts Irène Frachon met farmaceutisch gigant Servier vloerde David Goliat, al verschanste die zich daarna in een juridische loopgravenstrijd tegen schadevergoeding.

    La Fille de Brest is een ‘procedural’ die de kijker onderdompelt in de details van epidemiologisch onderzoek, de alfabetsoep van de Franse bureaucratie en de procedures van de hoorzitting. Dat werkt alleen met een heldere psychodynamiek en een sterke hoofdpersoon. Daarvoor zorgt de Deense actrice Sidse Babett Knudsen, bekend uit de serie Borgen, die van Frachon een knuffelbare pitbull maakt: koppig, opvliegend en clownesk. De arrogante chicanes van de farmaceuten lijken voor haar doping. Lees de recensie: Franse longarts vloert arrogante farmagigant

    Regie: Emanuelle Bercot. Met: Sidse Babett Knudsen, Benoît Magimel. In: 9 bioscopen.

  • ●●●●

    Louise en hiver: Animatie

    Als de oude Louise op een late zomerdag de laatste trein uit het Normandische kustplaatsje mist, dan blijft ze helemaal alleen achter als een schipbreukeling in een zomeridylle. Elk kind dat op het strand speelt had een vroegere versie van haarzelf kunnen zijn. Maar haar botten zijn moe en haar oren sacherijnig, dus nu is elk kind een lastpak, schrijft Louise mopperig in haar dagboek. Maar nu is ze alleen. Dan helpen brommen en knorren niet.

    Als een vrouwelijke Robinson Crusoë leert ze leven in het lege kustplaatsje, tussen grimmige dromen, surrealistische herinneringen, tot het zwart van herfst en winter weer in een lichter seizoen van waterverftinten overvloeit. Het zijn voor animatoren heerlijke momenten, plotloze tableaux die door het verwaaien van zee en zand aan elkaar worden geregen. Lees de recensie: Schipbreukeling in een zomeridylle

    Regie: Jean-Francois Laguionie. Met de stemmen van: Dominique Frot, Diane Dassigny, Antony Hickling. In: 24 bioscopen..

  • ●●●●

    Wish Upon: Horror

    Je zou een hele recensie kunnen vullen met de films en verhalen waar tienerhorrorfilm Wish Upon aan doet denken. Om te beginnen natuurlijk al die sprookjes over jonge adolescenten die een handvol wensen in de schoot geworpen krijgen en erachter komen dat je voorzichtig moet zijn met wat je wenst. Er zit altijd een addertje onder het gras. In het geval van pubermeisje Clare, dat van haar vuilnis juttende vader een vervloekte Chinese wensdoos krijgt, een heel giftig addertje: tegenover elke wens staat een dodelijk offer. Maar ja. Clare wil ook wel eens normaal en populair zijn, want: een buitenbeentje op school, gepest, en geplaagd door de traumatische dood van haar moeder. Lees de recensie: Horror die keurig tussen de lijntjes blijft

    Regie: John R. Leonetti. Met: Joey King, Ryan Phillippe, Ki Hong Lee. In: 47 bioscopen.

  • ●●●●

    Una: Psychologisch drama

    Bij elke opvoering van Blackbird van de Schotse toneelschrijver David Harrower kwamen de recensenten tot verschillende conclusies. Gaat deze krachtmeting tussen eind-twintiger Una en mid-vijftiger Ray over een geroutineerde pedofiel die na vijftien jaar ter verantwoording wordt geroepen door het meisje dat hij als prille tiener seksueel misbruikte, of was die verhouding complexer?

    Met wie sympathiseer jij? Met Una? Of ook met Ray, omdat de camera de kleine Una als een lolita bekijkt? En wiens blik is dat dan, zijn perspectief, dat van de filmmaker, of misschien wel een subjectief perspectief dat aangeeft hoe Una zich ook moet hebben gevoeld? En komt dat alles niet onaangenaam dicht in de buurt van schuldvraagomkering? Of is hij gewoon een man die ook na veroordeling zijn grenzen niet kent? Lees de recensie: Camera maakt de keuzes bij gecompliceerde vragen

    Regie: Benedict Andrews. Met: Rooney Mara, Ben Mendelsohn, Riz Ahmed. In: 20 bioscopen.

  • ●●●●●

    Viceroy’s House: Historisch epos

    ‘Hij kan een gier nog van een karkas af charmeren”, zegt een diplomaat over Lord Mountbatten, of Dickie. Met zijn sociaal bewogen echtgenote Edwina moest hij in 1947 als laatste Britse onderkoning de onafhankelijkheid van India in goede banen leiden. Een lastige klus, want moslimleider Jinnah wilde een eigen staat, Pakistan. Honderdduizenden hindoes en moslims kwamen om in pogroms over en weer.

    We kennen de afloop: tientallen miljoenen vluchtelingen, een miljoen doden, twee paranoïde, nucleair bewapende staten langs een haastig getrokken grenslijn. Lees de recensie: Ouderwets epos over laatste dagen van Brits India

    Regie: Gurinder Chadha. Met: Gillian Anderson, Hugh Bonneville, Manish Dayal, Huma Qureshi. In: 33 bioscopen.

  • ●●●●●

    Cars 3: Animatie

    Waarom blijft animatiestudio Pixar toch Cars-films maken? De filmkritiek reageert lauw, het publiek eveneens. De films over pratende autootjes doen het relatief matig in de bioscoop omdat ze zijn toegesneden op jochies, niet op het hele gezin. Maar die beperking is ook de kracht van deze ‘franchise’: niets verkoopt zoveel speelgoed, drinkbekers en dekbedhoezen als Cars. Lees de recensie: ‘Cars 3’ is het beste deel in een matige serie

    Regie: Brian Fee. In: 199 bioscopen