WhatsApp bedreigt postmarkt die steeds minder rendabel is

Brieven

Nederlanders sturen steeds minder kaarten en brieven, door WhatsApp en e-mail. Herziening van de postmarkt is nodig, schrijft minister Kamp.

Foto Simon Trel

Om het bezorgen van brieven ook in de toekomst betaalbaar te houden, moet de postmarkt op korte termijn worden herzien. Door de toenemende populariteit van onder meer WhatsApp en e-mail wordt de postmarkt steeds minder rendabel, zo schrijft minister Henk Kamp (Economische Zaken, VVD) maandag aan de Tweede Kamer.

De minister spreekt over een mogelijke vermindering van het aantal bezorgdagen en een verhoging van de posttarieven. Welke maatregelen precies genomen moeten worden, laat Kamp over aan een volgend kabinet.

Het is van belang dat de discussie hierover snel gestart wordt, gezien het hoge tempo waarop de postmarkt krimpt. In Nederland worden jaarlijks 2,9 miljard poststukken verstuurd, waarvan het overgrote deel zakelijk is. Vijf jaar geleden lag dit 35 procent hoger.

WhatsApp is inmiddels het meestgebruikte communicatiemiddel voor Nederlanders, gevolgd door mobiel bellen en e-mail. Post staat op de zesde plaats, aldus de minister in de brief. In 2011 bestempelde een meerderheid van de consumenten het versturen van post nog als ‘makkelijk’, terwijl een grote meerderheid het nu als ‘gedoe’ ziet.

„De tas van de postbode en de brievenbussen raken steeds leger, terwijl de eisen aan bezorging hoog zijn”, schrijft minister Kamp in de brief. „Digitalisering gaat steeds verder en dat dwingt ons om op korte termijn het gereguleerde deel van de postmarkt te herzien. (…) Het maken van heldere keuzes geeft ook duidelijkheid aan de duizenden postbezorgers en medewerkers.”

De opmerkingen van Kamp hebben betrekking op de universele postdienstverlening (UPD); het deel van de postmarkt dat gereguleerd wordt. Zo schrijft de Postwet onder meer voor dat post vijf dagen per week bezorgd wordt.

Op de niet-gereguleerde pakketmarkt is door digitalisering juist een tegenovergestelde trend. De populariteit van internetaankopen is zo groot dat Nederlanders op jaarbasis 350 miljoen pakketten ontvangen en versturen, een toename van 81 procent ten opzichte van 2011.