Mogelijk frauduleuze emissiesoftware Jeep en Suzuki

De Grand Cherokee en de Vitara schakelen het systeem uit om de uitstoot van het schadelijke NOx te beperken zonder daar voldoende reden voor te geven.

Een Jeep Grand Cherokee. Archiefbeeld. Foto Rob Widdis/EPA

De Jeep Grand Cherokee en de Suzuki Vitara maken mogelijk gebruik van frauduleuze emissiesoftware. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) maakte dat maandag bekend in een nieuw rapport. Beide voertuigtypen schakelen bij tests software uit om de uitstoot van het schadelijke NOx te beperken, zonder dat de fabrikant de noodzaak daarvoor kon aantonen.

In Nederland gaat het naar schatting van de RDW om enkele honderden Suzuki Vitara’s en ongeveer 42.000 auto’s in heel Europa. Om hoeveel Nederlandse Jeep Grand Cherokee’s het gaat, is nog niet bekend bij de RDW, maar in totaal zouden er op de Europese wegen zo’n 27.000 rondrijden. Auto’s die van frauduleuze software voorzien zijn, hoeven niet van de weg gehaald te worden. Volgens het RDW is Suzuki inmiddels met een terugroepactie gestart om een software-update door te voeren. In nieuwere modellen wordt de programmatuur niet meer gebruikt.

Het RDW heeft het Openbaar Ministerie van de feiten op de hoogte gesteld. Het is aan het OM om te bepalen of de fabrikanten hiermee strafbare feiten pleegden.

‘Nader onderzoek’

Het RDW-rapport dat maandag uitkwam is een vervolg op eerder onderzoek waaruit bleek dat het emissiesysteem van zestien autotypes “nader onderzoek” nodig had. Na verdere bestudering van de motoren concludeert de toezichthouder dat bij veertien van deze voertuigen de verminderde uitstoot “geoorloofd is voor het beschermen van de motor”.

In het geval van de Suzuki Vitara en Jeep Grand Cherokee was de RDW niet overtuigd van het nut van de verminderde werking van het emissiebestrijdingssysteem. De toezichthouder gaat deze modellen nu verder onderzoeken.

In beide gevallen geldt dat de motoren afkomstig zijn van fabrikant Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Suzuki kocht de motoren bij FCA in en is volgens de RDW dan ook verantwoordelijk. Bij Jeep is FCA zowel fabrikant als eigenaar van het merk.

De test door de RDW werd uitgevoerd naar aanleiding van het emissieschandaal bij Volkswagen dat in 2015 aan het licht kwam. Verschillende type dieselauto’s waren voorzien van software waarmee testen op de rollenbank gemanipuleerd werden. De voertuigen lieten bij controles lagere uitstootwaarden zien dan op de weg. Het leidde tot onder meer miljardencompensaties en grootschalige terugroepacties door Volkswagen.