Recensie

Circusvoorstelling met de sfeer van een ouderwetse western

Circus

Alles knipoogt naar de klassieke cowboyfilms in de circusvoorstelling ‘Saloon’ van Cirque Éloize. Inclusief veel smeuïg aangezette country.

Foto Jim Mneymneh

Een acrobatische High Noon, dat is zo’n beetje het idee achter Saloon, de nieuwe voorstelling van het Canadese variétégezelschap Cirque Éloize. Paalklimmers, vrouwenwerpers, een jongleur, een danseres in een hoepel – en dat alles in de sfeer van een ouderwetse western uit Hollywood. Alles knipoogt naar de klassieke cowboyfilms. Tot en met de finale, waarin de beslissende schietpartij uit de bioscoop de verrassende vorm heeft gekregen van een springcompetitie op een wip. Hier schieten ze elkaar niet neer, maar katapulteren de ander metershoog de lucht in.

In de regie van Emmanuel Guillaume presenteert het elfkoppige Cirque Éloize zijn acrobatische escapades niet als losse nummers met afsluitend applaus, maar als hoogtepuntjes in een doorlopend voortbewegende enscenering. Hooguit vertoont deze show iets te veel loze vulling tussen de nummers door. Toen de groep hier twee jaar geleden voor het eerst optrad, vielen er meer afwisseling en snelheid te bewonderen.

Het mooie van Saloon is wel het gemak waarmee diverse acrobaten af en toe ook, als ware flexwerkers, een instrument ter hand nemen om zich bij de vier muzikanten te voegen. En met hen mee te zingen. De muziekkeuze is geheel passend: veel smeuïg aangezette country. En in de verte klinkt heel even een flardje Ennio Morricone op. Zo gaan acrobatiek en muziek voortdurend samen. Ook letterlijk, als het slangenmeisje ligt te kronkelen op een tingeltangelpiano die gelijktijdig wordt bespeeld.