Alle nieuwe Volvo’s krijgen vanaf 2019 een elektromotor

Elektrische auto’s

Afscheid neemt Volvo nog niet van de fossiele verbrandingsmotor, maar het zet als eerste grote merk een betekenisvolle stap.

Volvo produceert al een aantal jaar hybrides, zoals de Volvo S60L. Foto Diego Azubel/EPA

Verrassend is het niet, betekenisvol wel: het eerste traditionele automerk zet serieuze stappen naar een benzine- en dieselloos bestaan. Het Zweedse autobedrijf Volvo gaat vanaf 2019 alleen nog nieuwe modellen introduceren die ten minste deels worden aangedreven door een elektromotor. Het van oorsprong Zweedse autobedrijf zal niet langer wagens ontwikkelen met uitsluitend verbrandingsmotoren. In elke nieuwe auto komt in ieder geval een elektromotor, zo maakte het bedrijf woensdag bekend.

Het besluit betekent niet dat Volvo geen auto’s meer zal produceren met alleen een verbrandingsmotor, maar er zullen geen nieuwe modellen meer geïntroduceerd worden na 2019. Volvo is hiermee het eerste grote automerk dat zich focust op elektrisch rijden.

Volvo produceert al een aantal jaar hybrides, maar het duurt nog twee jaar voordat het eerste volledig elektrische model op de markt komt. Tussen 2019 en 2021 lanceert Volvo vijf volledig elektrisch aangedreven auto’s, waarvan twee modellen onder dochtermerk Polestar. Daarnaast wordt een reeks nieuwe hybride modellen geïntroduceerd. Volvo wil in 2025 minstens 1 miljoen elektrisch aangedreven auto’s verkocht hebben.

In Chinese handen

Volvo had eerder al aangegeven meer in te zetten op elektrisch rijden, mede om luchtvervuiling tegen te gaan. Volvo is eigendom van het Chinese Geely Cars. China, waar grote steden vaak last hebben van sterke luchtvervuiling, is voor elektrisch rijden een interessante markt.

In mei kondigde de autoproducent al aan te stoppen met de ontwikkeling van de dieselmotor, vanwege steeds striktere milieu-eisen. De meest recente dieselmotorenlijn van Volvo dateert uit 2013. De huidige motoren zullen nog doorontwikkeld worden en tot ongeveer 2023 in productie blijven. Volvo heeft een grote dieselhistorie, maar het merk bestempelde diesel op den duur niet langer commercieel rendabel.

De automaker wees er daarbij op dat het Amerikaanse Tesla erin is geslaagd om een elektrisch model zo populair te maken dat mensen ervoor in de rij staan, zoals voor Tesla’s Model 3, waarvan later deze maand de eerste exemplaren geleverd worden. „Op dat terrein zou dus ook ruimte voor ons moeten zijn, met een hoge kwaliteit en een aantrekkelijk ontwerp.”

Stekkerauto's

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek eerder dit jaar dat het aantal stekkerauto’s in Nederland dit jaar met 27 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Aan het begin van 2017 waren er in Nederland 109 duizend plug-in-hybrides (deels elektrische) en full electric auto’s. Het aandeel van die laatste categorie is in 2017 12,5 procent, vorig jaar was dat 11,5 procent.

De populairste elektrische auto in Nederland is de Volkswagen Passat, een auto met zowel een elektro- als een verbrandingsmotor. De populairste volledig elektrische auto is de Tesla Model S. Daarvan reden er begin 2017 al 1.700 in Nederland van rond.

Wereldwijd groeide het aantal stekkerauto’s vorig jaar naar 2 miljoen. Afgezet tegen het totale aantal auto’s is dat nog altijd een druppel op de gloeiende plaat: slechts 0,2 procent van alle auto’s ter wereld rijdt op stroom.