Miljoenenboete voor importeurs accu’s om prijsafspraken

Ook branchevereniging BMWT werd bestraft door toezichthouder Autoriteit Consument en Markt.

De brancheorganisatie en importeurs maakten afspraken over een loodtoeslag. Lood wordt gebruik in accu's voor onder meer vorkheftrucks. Foto Robin Utrecht/ANP

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft hoge boetes uitgedeeld aan vijf importeurs van accu’s en de branchevereniging voor de import van onder andere vorkheftrucks BMWT voor het afspreken van een zogeheten ‘loodtoeslag’. Dat heeft de ACM vorige week besloten en woensdag naar buiten gebracht. In totaal gaat het om een bedrag van ruim 16 miljoen euro.

Naast BMWT waren importeurs Exide, Hoppecke, EnerSys, Celectric en R&W tussen 2004 en 2013 bij de prijsafspraken over de accu’s, die onder andere voor vorkheftrucks worden gebruikt, betrokken. De toeslag voor de accu’s - in accu’s wordt lood verwerkt - werd afgesproken om “de sterk fluctuerende prijs van lood op een vaste manier in de verkoopprijs voor de accu’s te verwerken”. Op die manier werd onderlinge concurrentie beperkt en de prijs kunstmatig hoog gehouden.

De ACM heeft bij het bepalen van de hoogte van de boete onder meer gekeken naar hoe de bedrijven hebben meegewerkt en naar de grootte van de ondernemingen. De zes partijen hebben de overtreding erkend en kregen daardoor 10 procent korting op hun boete. Drie ondernemingen kregen daarbovenop een verlaging op hun boete; zij hadden de kartelvorming bij de ACM gemeld.

Buiten de genoemde bedrijven is de ACM nog in een procedure verwikkeld met twee bedrijven, waarvan de namen niet worden genoemd in het rapport. Deze bedrijven weigerden medewerking en hebben ook geen melding gemaakt van de afspraken.

Alle boetes op een rij:

  • BMWT: 112.500 euro
  • Exide: 0 euro
  • Hoppecke: 6.239.000 euro
  • EnerSys: 9.448.500 euro
  • Celectric: 345.000 euro
  • R&W: 295.000 euro