Roze vrouwen flitsen voorbij op gedreun van drums

Blog examenexposities #5

Sinds vorige week zijn de examenexposities van de kunstacademies weer te bezoeken. In een serie eerste indrukken per school St. Joost in Breda en Den Bosch (t/m woensdag 5 juli, 18 uur). Welke jonge kunstenaars vallen op?

My only duty is ugly beauty (videostill) Marieke de Zwart

Frans Banninck Cocq en Willem van Ruytenburgh met het uiterlijk van twee jonge rappers en ook de rest van Rembrandts Nachtwacht is helemaal van nu. Illustrator Vivian Heyms, die in Breda afstudeerde, vond het tijd dat de Nederlandse nationale iconen plaatsmaken voor moderne Nederlanders. Op mokken, borden en medaillons gaf ze ook De aardappeleters, Het melkmeisje en Het meisje met de parel een make-over. Zo “zie je dat Nederland verandert maar nog steeds hetzelfde blijft”.

Zaïda Ringel

Opiate wonderland (videostill). Zaïda Ringel

Zaïda Ringel (Breda) bouwde in een lokaal een rood minibioscoopje waarin ze voor aanvang popcorn serveert aan de bezoekers. De film laat een paar levensgrote Minnie Mousen zien. Later ook mensen gehuld in het hoofd en lichaam van andere tekenfilmfiguren, zoals Mickey Mouse en Elmo van Sesamstraat. Eerst denk je Disneyland, dan weet je Times Square New York, waar deze figuren een soort van toeristenplaag zijn. Maar dit is geen documentaire, want na een tijdje zoomt Zaïda Ringel eerst in op het hoofd van Minnie en dan zoomt ze uit en zie je Minnie zitten in precies het bioscoopzaaltje waarin jij de film bekijkt. En dan zijn er ineens popcorn etende medebezoekers op het scherm. Ben ik dat? Zo speelt ze in Opiate wonderland met werkelijkheid, fictie, kopieën en identificatie. Vimeo: Zaïda Ringel

Rick van Meel

Axis. Rick van Meel

Rick van Meel (Breda) heeft iets met wiskunde. Hij maakte een grote sculptuur die bijna letterlijk een illustratie is uit een natuurkundeboek. Je ziet zelfs de pijlen die de richting aangeven waarin een vorm onder druk verandert. Aan een landmetersapparaat voegde hij drie strakke gekleurde buisjes als een assenkruis toe waardoor het een imposant ruimtelijk object wordt. Rick van Meel

Vince Donders

Vince Donders (Den Bosch) maakte een installatie vol doem en druipende olie. Boven een plas olie in een groot lokaal verheft zich een bouwwerk van houten staketsels waarin beeldschermen en stroomdraden zijn verwerkt. Alles is druipend zwart van de olie. “On the 5th day came the rains/ Blackened the earth with oil stains”, citeert Vince Donders uit The Zero Hour. Niet vrolijk, wel een statement. Instagram: vincedonders

Robert Brinkman

Alleen in vorm. Robert Brinkman

Robert Brinkman (Den Bosch) geeft, gehuld in lendendoek en voorzien van een masker, een lichamelijke performance in een zelfgemaakt decor van vooral karton, waarin hij ook een paar schilderijen heeft opgehangen. Hoofdrol in Alleen in vorm speelt een touw dat hij over een zolderbalk probeert te werpen. Als dat gelukt is, volgen toeren met planken die hij optakelt en het ronddragen van grote kartonnen dozen. Mysterieus en menselijk. Instagram: birnkamn

Julian Sibbald

Permafrost (foto-installatie). Julian Sibbald

Twaalf foto’s, groot en klein, opgehangen in zelfgetimmerde houten frames. Scherpe, karaktervolle portretten, bewogen landschappen, abstracte inkteffecten en een heuvelig bos met een raar huisje van dode takken. Permafrost heet de presentatie van examenwerk van Julian Sibbald in Breda. Hoewel zijn fotografie veel kanten opgaat, zit er genoeg in om bij stil te blijven staan. Niet zozeer het verband tussen de foto’s als wat hij met de individuele foto’s bereikt. De takkenhut roept een Oost-Europees oergevoel op. De grootste foto, de zwarte inktvlekken, gaat over opkomende duisternis, verdwaald zijn en zoeken. Het merkwaardigste is de uitvergrote pasfoto waarvan het beeld met opzet verstoord is door lijneffecten: als je er een foto van maakt wordt de man plotseling scherper. Fascinerend is ook de zwart-witfoto van de opgestoken arm met van binnen witgeverfde hand. juliansibbald.com

Marieke de Zwart

My only duty is ugly beauty (videostill). Marieke de Zwart

Haar indrukwekkende video My only duty is ugly beauty begint met een serie flitsbeelden van roze aquarellen van een vrouwenlichaam. Op gedreun van verre trommels, gesis en storingsgeluiden. Dan flitst een tekst voorbij over hoe vrouwen als hoeren worden bekeken en verschijnt razendsnel de ene na de andere vrouw in beeld. Meestal close-ups van hoofden met vieze vegen op de wangen, en ook lippen, een likkende tong en nog veel meer. Alles is rood en gesolariseerd zoals de foto’s van Man Ray. Alle vrouwen kijken je aan en krijgen in de fractie van een seconde dat ze in beeld zijn een persoonlijkheid, zonder dat ze een object worden. Op de expositie in Den Bosch legt Marieke de Zwart op een kaartje aan de muur uit dat het haar gaat om een onderzoek naar seksisme en feminisme en de vraag waarom het feminiene vaak als iets negatiefs wordt gezien. Instagram: marieke.dezwart