Aantal treinreizen neemt toe door groei economie

Spoor

Het gemiddelde aantal treinreizen dat de NS op een normale werkdag verzorgde in 2016 lag met 1,2 miljoen 4 procent hoger dan in 2015.

Dagelijkse drukte

Het wordt steeds drukker op het spoor. Op een normale werkdag verzorgde de Nederlandse Spoorwegen (NS) in 2016 gemiddeld 1,2 miljoen treinreizen. Dat was 4 procent meer dan het jaar ervoor. NS schrijft de groei toe aan onder meer de aantrekkende economie.

NS berekent jaarlijks het aantal in- en uitstappers op de eigen trajecten via ov-chipkaartdata. Uit de nieuwste berekeningen bleek dinsdag dat met name in stedelijke gebieden het spoor drukker bezet is geworden. In de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Arnhem/Nijmegen en de regio Twente nam het aantal reizen in 2016 met gemiddeld 5 procent toe. In provinciale regio’s als Noord-Nederland, Zeeland en Limburg bleef het aantal reizen nagenoeg gelijk.

Nijmegen Goffert grootste stijger

Het station dat het hardst is gegroeid het afgelopen jaar is Nijmegen Goffert. Daar nam het aantal reizen toe van 713 naar 953, een toename van 34 procent. Volgens NS groeien dergelijke kleine, relatief nieuwe stations traditiegetrouw goed vanwege een ‘ingroei-effect’. Andere stations waar vaker werd ingestapt waren Almere Poort (plus 21 procent) en Driehuis (plus 28 procent). Opvallend is ook dat Schiphol Airport, na Utrecht CS, Amsterdam CS, Rotterdam CS en Den Haag CS, het drukste station van Nederland, met 10 procent groeide. Dat was dankzij onder meer de groei van de luchthaven en de uitbreiding van de Intercity Direct.

Het hardst krimpende station in 2016 was Utrecht Zuilen (-36 procent). Dat komt vooral doordat er vanwege de spoorvernieuwing op Utrecht Centraal een tijd geen treinen stopten op dat station.

De toenemende drukte op het spoor kent ook een keerzijde: steeds meer reizigers klagen over overvolle treinen. De drukte is al enkele jaren een probleem. Eind 2015 eiste staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur, PvdA) al maatregelen daartegen, maar de problemen zijn nog steeds niet opgelost. In februari dit jaar stapte consumentenorganisatie ConsumentenClaim naar de rechter om compensatie te eisen voor reizigers die hiervan last ondervinden.

NS reageerde „geschrokken” op de rechtsgang en zei „ontzettend veel maatregelen te hebben genomen om de drukte het hoofd te bieden”.

NS vervoert maandelijks meer dan 30 miljoen reizigers per trein.