De Unox-worst is voor Unilever internationaal niet sterk genoeg

Nee, het is niet het nieuwe bedrijfsmodel van Unilever, verzekert de woordvoerder. Ze hebben immers net nog een eigen lijn voor Ben&Jerry’s-ijs neergezet. Unilever blijft de meeste producten gewoon zelf maken.

Maar de levensmiddelengigant verkoopt nu wel de vlees-, saus-, en soepfabriek in Oss, waar de bekende Unox-worsten worden gemaakt. De fabriek komt in handen van Zwanenberg Food Group dat, zo meldt het persbericht, een „sterke innovatiekracht” heeft „op het gebied van vlees-, vegetarische en snackproducten”.

In de fabriek in Oss worden niet alleen Unox-producten gemaakt, maar ook de merken Bertolli en Knorr. Alle merken en recepten blijven eigendom van Unilever, dat ook verantwoordelijk blijft voor de marketing en de verkoop. Unilever besteedt op vergelijkbare manier de productie van het merk Conimex uit en soms van nicheproducten zoals Good Noodles.

De reden voor de verkoop is dat het merk Unox in Nederland wel sterk is, zegt de woordvoerder, maar internationaal niet. „De groei is beperkt. Het is dus slim om niet alles zelf te hoeven doen en gebruik te maken van de onderzoeksafdeling van Zwanenberg.” (NRC)