Examenexpositie Arnhem: droom van de dansende bontvrouw

Blog examenexposities #3

Sinds vorige week zijn de examenexposities van de kunstacademies weer te bezoeken. In een serie eerste indrukken per school vandaag Artez Arnhem (t/m zondag 2 juli). Welke jonge kunstenaars vallen op?

Still uit video Best of Breed Valentina Gal

Op de examenexpositie van Artez Arnhem valt Luca van Boeckel uit de toon tussen de video’s over vluchtelingproblemen, confronterende foto’s van pukkelkonten (Laura Meulensteen) en geschilderde kritiek op Donald Trump (Luuk Leijtens), inclusief een meer dan levensgrote purschuimen beeld van Atlas die de wereld niet langer kan dragen. En dit alles op de Arnhemse docentenopleiding. Benieuwd wat er verderop in de dependance van het Rietveldgebouw te zien is bij de afdeling Beeldende kunst.

Luca van Boeckel

Vogels. Luca van Boeckel

Luca van Boeckel doet een paar stappen terug uit de alledaagse drukte. Op de muur onder haar vogelschilderijen citeert ze de Chinese wijsgeer Quinyan (1252) die zei dat je pas na lang oefenen in een berg of een rivier de berg of rivier kan zien. Van Boeckel kijkt intens naar vogels en schildert ze met waterverf op dik papier. Ze krast ook met krijt en potlood door de verf tot het beestje karakter krijgt. Haar verticale koolmeesje in close-up is prachtig getroffen. Op een bijna leeg vel papier is de zwarte roek met zijn blauwe snavelbek een mysterieuze verschijning. Als haar kraaien hun bek open doen, hoor je hun schelle gekras. Zelfs een suffe stadsduif maakt Luca van Boeckel het bekijken waard. Inl: lucavanboeckel.com

Lars Vonk

Dystopia. Lars Vonk

Lars Vonk houdt van verf en grote schilderijen. Soms werkt hij realistisch op de manier van Neo Rauch, maar zijn wandelende figuur onder paraplu op het doek Dystopia heeft wel een soort Pollock verfexplosie op de plaats van zijn hoofd. Op het doek ernaast, Dromen-Van-Karton, is wel alles abstract, op iets na dat de omtrek van een kampeertent zou kunnen zijn, of de uitgang van een riool. Op een derde schilderij, Delerium, staat een man in de houding van een zanger van een metalgroep. Of is het Jezus aan het kruis? De manier waarop het geschilderd is lijkt op de pausen van Francis Bacon – alsof het gezicht in beweging is.

Zo beschreven klinkt zijn werk nogal afgeleid van grote voorbeelden, maar wat Lars Vonk maakt is krachtig en fris. Zijn hondje met een plastic lampenkapje om zijn hals (The diamond dog) is beslist ontroerend. Zielig hoe het diertje aan zijn strak gespannen lijnt trekt tegen een achtergrond als de rode werveling van een vurige planeet of naderende bosbrand. En die man voor de spiegel op dat dubbelportret (Mirror Image), is dat niet Joseph Buys? Inl: larsvonk.nl

Valentina Gal

Installatie Best of Breed. Valentina Gal

Op een groot scherm kijken we naar een vrouw die van top tot teen gehuld is in een glanzende techno-variant op langharig bont. Ze beweegt soepel en het dons danst levensecht mee, als een dierenvacht in de film Ice Age. Bij een volgende scène in de video van Valentina Gal klinkt sportachtig commentaar bij wat misschien geabstraheerde beelden van een atletiekwedstrijd zijn. Even later zie je een hek terwijl geblaf klinkt en er op de achtergrond wordt gepraat over hondenkennels.

In het verduisterde lokaal waar de video draait staat een zitpodium bekleed met bont. Ook twee vloerobjecten horen bij de installatie. Eén is gemaakt van vierkante glazen badkamertegels waar verschillende kleuren doorheen schijnen als een soort Mondriaan. Erop liggen voorwerpen, zoals een holle elleboog, een hoepeltje, een driehoekige scherf en een hondenketting. Het andere object in de ruime is een lange, smalle, pootloze tafel waar vanonder licht schijnt en waarop iets vaags is geschilderd. De poten steken boven de tafel uit.

De dansende bontvrouw komt tussen de scènes door een paar keer met andere bewegingen terug. Je kan de video, die Best of Breed heet en nog geen vijf minuten duurt, zo vaak je wilt bekijken – en je blijft kijken, zo intrigerend is het - zonder dat duidelijk wordt wat het betekent. Zijn we in een droom van de bontvrouw? Inl: valentinagal.com

Haar werk is van 31/7 t/m 2/9 te zien op The Best of Graduates 2017 in galerie Mandos, Amsterdam.