Recensie

De geboorte van de opera in historisch narratief

Claudio Monteverdi’s Orfeo (1607) vergaarde roem als het eerste meesterwerk in de opera. Het stuk werpt diepe schaduwen over voorgangers en tijdgenoten. Soms ontstaat zelfs de illusie dat Orfeo als een muzikale oerknal uit het niets is voortgekomen. Het tegendeel is waar. Monteverdi kon voortborduren op een ontwikkeling, die al zo’n drie decennia eerder was ingezet aan het hof van de Medici’s in Florence. Muziek en mythologie dansten door de straten van de stad bij festiviteiten voor de bevolking.

Gedurende de feesten van de rijke Medici’s vreeën de kunsten met elkaar. En ze baarden de opera. Op het album Stravaganza d’Amore metselt de Franse dirigent Raphaël Pichon met zijn ensemble Pygmalion een kleurrijk mozaïek van die tijd. Hij behoort tot een jonge generatie die muziek giet in een betekenisvol historisch narratief. Zij werpen zich daarmee op als briljante leerlingen van de oude Jordi Savall.