Recensie

Wandelen tussen de Kodakmomenten

Tentoonstelling

Provinciale organisaties willen meer aandacht voor de Zuidwaterlinie. De openluchttentoonstelling Landkust biedt een ingekaderde blik op het landschap van Het Bossche Broek.

Landkunst van Josua Wechsler. Foto Max de Vries

De geschiedenis ligt verscholen onder de wandelpaden in natuurgebied Het Bossche Broek. Van Romeinen, legers, een verdedigingslinie, een openbare latrinedump voor het nabije Den Bosch tot de huidige functie als groene longen van die stad. Allemaal onzichtbaar – wat bij het openrioolverleden niet verkeerd is.

Aan die onzichtbaarheid wordt iets gedaan. 2018 moet Europees jaar voor het cultureel erfgoed worden en daarom willen provinciale organisaties de Zuiderwaterlinie uitlichten met cultuurprojecten.

De openluchttentoonstelling Landkunst is een voorbode: een wandelroute van negen kunstwerken. Je passeert oude boerderijen, een kunstzinnig bijenhotel, een vlag met natuurprint, diverse geometrische sculpturen. Laura Schippers fixeerde vier verrekijkers langs een wandelpad, die een ingekaderde blik op de natuur bieden: gewoon de sloot en autoweg, maar dan als Kodakmoment.

Recreatie met een verhaal

Toch is het werk soms matig afgewerkt of gewoon matig bedacht - kunstmatige wolken op staanders om schaduwen te werpen? Kijk liever naar de echte wolken, waar vaak geen gebrek aan is. Het is ook maar een kleine tentoonstelling, maar wel deel van een groter geheel: Brabant viert een uitgebreide zomer vol buitenkunst.

Kunstinstelling BKKC maakte provinciale plattegrond vol buitenkunst, land art en follies, met routes langs dorpen en boshutten. Het geeft maar aan hoe land art nu, vijftig jaar na het kluizenaarschap in de Amerikaanse woestijn, in het druk gereguleerde Nederland wordt ingezet voor recreatiedoeleinden.

Foto Max de Vries

Maar recreatie mét een verhaal. Leidend in deze kunst is hoe de menselijke blik het landschap ordent en inkadert. Je oog glijdt comfortabel langs objecten de verte in. Sinds de uitvinding van de picknickmand en parasol is dit hoe we de natuur het liefst zien. Daarin past zelfs de contrasterende blauwe stalen cirkels van Sil Krol, het beste werk in het geheel. Dat geeft het vreemde gevoel dat je daar, in de wei, naar een fotocollage kijkt.