Gmail

Google stopt met scannen van e-mails voor advertenties

Google stopt met het scannen van berichten van gebruikers van zijn e-maildienst Gmail. Dat heeft het internetbedrijf dit weekend laten weten. Al sinds de lancering van Gmail in 2004 krijgt Google kritiek van privacyorganisaties op het ‘lezen’ van de mails van gebruikers. Om de gratis dienst te financieren scant Google de teksten in de mails om beter advertenties te kunnen verkopen. Iemand die bijvoorbeeld van hardlopen houdt, krijgt meer advertenties van merken van sportkleding.

Google wil nog steeds advertenties laten zien binnen Gmail. Maar in plaats van het aflezen van mails wil Google op een andere, nog onduidelijke manier bepalen welke advertenties het best passen bij zijn gebruikers. Het bedrijf wil voor het einde van dit jaar het roer omgooien.

Google zegt dat de betaalde versie van Gmail, die vooral door bedrijven wordt gebruikt, lijdt onder het scannen van de berichten in de gratis versie van de dienst. Zakelijke klanten gingen er ten onrechte van uit dat ook de betaalde versie, waarin geen advertenties worden getoond, werd gescand. Om deze reden zagen veel potentiële klanten af van een keuze voor Gmail. Door geen enkel bericht meer te gebruiken voor advertenties, hoopt Google meer betalende Gmail-gebruikers te lokken.

Gmail is wereldwijd de grootste e-maildienst. Googles concurrenten Microsoft en Apple hebben het lezen van mails door Google altijd bekritiseerd als een inbreuk op de privacy. (AP)