Auto-toeleverancier

Terugroepactie drijft Japanse airbagmaker in surseance

De Japanse airbagproducent Takata heeft maandag in zowel Japan als de Verenigde Staten faillisementsbescherming aangevraagd. Het bedrijf is in de problemen gekomen door een enorme terugroepactie als gevolg van een schandaal met ondeugdelijke airbags.

Takata kwam twee jaar geleden in opspraak, toen bleek dat de airbags van de fabrikant bij ongevallen veel te krachtig openklappen. Zo krachtig zelfs, dat er kleine metaaldeeltjes werden gelanceerd. Naast 17 dodelijke slachtoffers worden minstens 100 gewonden in verband gebracht met de te krachtig openklappende airbags.

De airbagmaker zag zich genoodzaakt tot een grootschalige terugroepactie. In de Verenigde Staten moesten 42 miljoen auto’s terug naar de garage. Volgens een topman van het bedrijf is een derde daarvan nu vervangen. Wereldwijd gaat het om zo’n 100 miljoen defecte airbags, waarvan ongeveer 50.000 in Nederland.

De kosten van de terugroepactie, die alleen in de VS al minstens 1 miljard dollar bedragen, en de negatieve publiciteit zijn Takata nu teveel geworden. De gezonde onderdelen van het bedrijf, dat ook andere auto-onderdelen maakt, worden voor 1,6 miljard dollar overgenomen door het Amerikaanse Key Safety Systems. De kwakkelende airbagdivisieblijft achter in surseance.

Takata kan de opbrengst van de verkoop gebruiken om de terugroepactie te voltooien. Het is echter hoogst onzeker of dit bedrag toereikend is. (NRC)

    • Joris Kooiman