Grote veranderingen OV: lijn 9, 10 en 16 weg

Openbaar vervoer

Vanaf zomer 2018 rijden de trams anders, of helemaal niet meer. Veel reizigers moeten dan met de metro. Vraag is of Amsterdammers daar klaar voor zijn.

Een „historische verandering” noemt het GVB het. Op 22 juli 2018 gaat de langverwachte Noord/Zuidlijn rijden, en gaat tegelijkertijd het nieuwe openbaarvervoersnetwerk van start.

In dat nieuwe openbaarvervoersnetwerk verandert inderdaad een hoop, vooral bij de trams. Negen van de vijftien tramlijnen krijgen een nieuwe route of komen helemaal te vervallen.

Lijn 9, die nu van Diemen naar Centraal Station rijdt, wordt bijvoorbeeld ingeruild voor lijn 19: die rijdt dan vanaf Diemen via Artis naar Sloterdijk. Wie vanuit Diemen alsnog met het OV naar het centrum wil, moet overstappen op een metro. Net als de mensen die vanaf Osdorp naar Centraal willen: lijn 1 rijdt over een jaar niet meer door tot het station, maar buigt bij het Leidseplein af richting Oost.

Naast lijn 9 worden lijn 16 en lijn 10 ook opgeheven, en vervangen door andere trams of metroverbindingen. Op twee plekken komst de tram straks niet meer terug: door de Witte de Withstraat en de De Lairessestraat rijden na 22 juli 2018 geen trams meer.

Stimuleren van reizen met de metro

Achterliggend idee van de herinrichting van het openbaar vervoer is het stimuleren van reizen met de metro en het beter verdelen van de capaciteit, vertelt GVB-voorlichter Mireille Muller. „De metro verbindt straks Noord met Zuid, de trams focussen daarom meer op de verbinding tussen Oost en West.” De meeste reizigers zullen volgens de woordvoerder straks sneller op hun bestemming aankomen, maar doorgaans wel met een extra overstap.

Zoals vaker valt de verandering niet heel goed bij veel Amsterdammers. Zowel op straat als op social media is de kritiek op het nieuwe systeem niet van de lucht: reizigers hebben geen zin om over te stappen of de metro te pakken in plaats van de tram. Volgens Muller is die reactie „menselijk”. „Als je gewend bent aan een bepaalde tramlijn en die wordt opgeheven, dan is dat wennen.”

Voor het behoud van tram 14 is al een petitie gestart, met bijbehorende Facebookpagina. Het wachten is nu op petities voor het behoud van de andere trams die zullen vervallen of omrijden vanaf zomer 2018.